Auteur Topic: Groeten uit Goirle  (gelezen 1826 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #15 Gepost op: 9 september 2007, 13:32:10 »
Hé de kogel is door de kerk!

Beste Piet, dat wordt Pentaxtic!!


Wytze

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #15 Gepost op: 9 september 2007, 13:32:10 »

piet66

  • Gast
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #14 Gepost op: 7 september 2007, 22:19:26 »
Ik dank jullie hartelijk voor de complimenten. Ook al is het op dit forum makkelijk scoren met een Pentax  :).

Pim

  • Gast
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #13 Gepost op: 7 september 2007, 20:59:07 »
Welkom Piet,

Dat wordt genieten,ikweet het zeker.


lreyns

  • Gast
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #12 Gepost op: 7 september 2007, 19:36:33 »
Proficiat Piet,

Een goede keus.... een prachtcamera [smiley=thumbsup.gif]

Groeten, Lucien

« Laatst bewerkt op: 7 september 2007, 19:37:45 door lreyns »

piet66

  • Gast
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #11 Gepost op: 7 september 2007, 19:01:02 »
Ik heb de K100 gekocht. Zie het hoofdstuk "Pentax K100D" elders in dit forum.
« Laatst bewerkt op: 7 september 2007, 19:04:45 door piet66 »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #10 Gepost op: 3 september 2007, 15:19:34 »
Eerst maar eens welkom Piet.
Sinds kort heeft Pentax de K100 Super in het programma. Belangrijkste extra's tov K100 zijn SDM ondersteuning en Dust Removal. SDM zit in de nieuwste Pentax DA* lenzen. Deze lenzen zijn niet goedkoop maar doorgaans houd je je lenzen veel langer dan de body.
Ik zou niet inzitten over het gemis aan die automatische "programma's" op een K10 tov de andere merken. Als je het toestel een beetje begrijpt cq onder de knie hebt dan gebruik je die programma's nooit. Je weet afhankelijk van je onderwerp (bijv sport of landschap) echt wel of je met Av (aperture) of Tv (time) voorkeur of zelfs helemaal in M mode wilt werken. Bovendien zijn er op dit forum genoeg hele hulpvaardige mensen die daarvoor wel wat tips willen geven  :D  ;)
Wat ISO betreft, de K10 heeft een bereik van 100-1600, de K100 van 200-3200. Ik weet niet hoeveel ruis de K100 bij ISO 1600 of 3200 heeft.
Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze, maar als je al een lens met Pentax vatting hebt aangeschaft heb ik al een idee.  :)  ;D

Groeten, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #9 Gepost op: 3 september 2007, 09:20:27 »
Heb even gegoogled. Denk dat dat echt een hele mooie lens is. En met een heel mooi bereik.
Ben benieuwd als je je camera keuze hebt gemaakt naar je foto's.

Grappig dat iemand eerst een lens heeft en dan pas de camera.
Ik ben nog steeds op zoek ...

piet66

  • Gast
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #8 Gepost op: 3 september 2007, 08:09:09 »
@marcedwin: ik heb al een lens gekocht: Sigma 17-70 2.8-4.5 DC (met een verkapte macrofunctie van 1:2.3). Een goede lens om te starten denk ik. De reviews op de verschillende sites zijn ook goed.

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #7 Gepost op: 3 september 2007, 00:37:02 »
Citaat
Beste Piet,

Ik begrijp dit argument. Maar vergis je niet in de instellingen die de K10 wél / ook heeft.

-/- de doordachte bracketing, het is gewoon te veel om op te noemen.

-/-


Wytze  

Dat nut van bracketing zie ik niet zo zitten (als je in RAW schiet dan he.)
DIe TAv mis ik erg op mijn K110. En die ISO waarden zijn volgens mij relatief. Waar de ene met 100 ISO adverteert is het eigenlijk 200. Ik denk dat je daar niet over wakker hoeft te liggen.

Wytze heeft zover als ik kan zien gelijk. Ik ben een herstarter maar zie nu al dat ik spijt heb van mijn K110 aankoop. Die K10 wil je (zeker als je een aantal maanden bezig bent) uiteindelijk hebben. Dus ik zou je ook die K10 adviseren. Zeker als je de keuze voor Pentax hebt gemaakt.

Maar vergeet zeker je lenskeuze niet. Die standard kit lens (zie ook mijn sig) en andere zijn niet top. Ook in 'glas' zal je moeten investeren ben ik ondertussen achtergekomen.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2007, 00:38:57 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #6 Gepost op: 2 september 2007, 22:22:42 »
Beste Piet,

Ik heb ze in een ver verleden dan ook altijd met véél enthousiasme verkocht! Helaas heb ik geen aandelen  :'( ....
Nee, hoe dat precis zit met die 100 iso weet ik niet. Er is hierover al wel op het forum geschreven. Zoekt en gij enz.


Groet,

Wytze

piet66

  • Gast
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #5 Gepost op: 2 september 2007, 22:04:00 »
Prachtig Wytze, een zeer heldere uiteenzetting. Behalve dat Pentax jou zo in dienst kan nemen voor een commerciële functie, heb je me nuttige info gegeven over die automatische stand Tv. Dank je. Die 300 euro meer voor de K10 t.o.v. de K100 Super is voor mij waarschijnlijk dan toch zinvol.

Kun je me ook iets vertellen over het ontbreken van ISO100 op de K100 serie?

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #4 Gepost op: 2 september 2007, 21:57:47 »
Beste Piet,

Ik begrijp dit argument. Maar vergis je niet in de instellingen die de K10 wél / ook heeft. Bijv: er staat dan niet op de instelschroef een rennende sporter die verwijst naar een sportprogramma, maar daarvoor in de plaats "Tv". Draai je hiernaar toe, dan staat keurig netjes op de dispay in overvalst Nederlands: "Sluitertijdvoorkeuze / Automatische belichting". Voor het geval je zou vergeten dat de T voor Time staat én om je duidelijk te maken wat je nu precies met de foto gaat doen. Deze optie, en de andere, zijn dus dezelfde als die voorgeprogrammeerde instellingen op bijv. een Canon of Nikon. Overigens: je kan deze instellingen ook nog met de kleine instelschroeven uitgebreid naar wens en zéér snel manipuleren, wat lang niet altijd bij andere merken kan. Sterker nog: met de instelling TAv, biedt de K10 ongekende creatieve mogelijkheden om de foto een persoonlijke touch te geven. Ik heb het dan nog niet eens over de voortreffelijke ergonomie, de schat aan informatie die je bij elke foto meekrijgt, de bijzonder slimme wijze waarop je op verschillende manieren kan belichten en scherpstellen, de doordachte bracketing, het is gewoon te veel om op te noemen. Piet, ik heb een half jaar lang gewikt en gewogen, gelezen en gesproken en telkens kwam ik weer uit bij de K10. Toen deze camera ook nog eens de TIPA prijs (én andere prijzen) won en ik de meest akelig scherpe foto's gemaakt met de K10 op het net zag, wist ik dat deze camera voor zowel de beginnende digitale fotograaf áls de (meest) veeleisende fotograaf de beste waar voor zijn prijs biedt. Natuurlijk speelt het mee dat ik een echte Pentaxjunk ben, maar ik hoop dat ook jíj je, net zoals de anderen op dit forum, overtuigd weet van de keuze voor één van die geweldige machines die ik heb genoemd. Je zal er bij aanschaf in elk geval geen seconde spijt van krijgen! Ook van dit forum trouwens niet!!

Tot elke verdere overtuiging bereid, groet ik je hartelijk,


Wytze  
« Laatst bewerkt op: 3 september 2007, 20:35:44 door Wytze »

piet66

  • Gast
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #3 Gepost op: 2 september 2007, 21:37:39 »
@Wytze: bedankt.

Ik twijfel nog. Maar de K100 mist onder andere ISO100 en dat vind ik wel jammer. Zeer waarschijnlijk wordt het wel een Pentax (of Samsung). Zie hiervoor mijn bericht in het topic over de K10, bij de vraag over lenzen voor dit toestel. Behalve Pentax vind ik ook de Nikon D80 een prima toestel voor mij.

De reden voor mij om eventueel niet voor de K10 te kiezen, is dat ik nog een leek ben en er zit maar 1 automatische stand op. Geen automaten zoals: macro, landschap, sport. Die zijn wel te vinden op de andere camera's.
« Laatst bewerkt op: 2 september 2007, 21:38:58 door piet66 »

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Groeten uit Goirle
« Reactie #2 Gepost op: 2 september 2007, 21:33:05 »
Beste Piet,

Minimaal schaal 10 (   ;) ), dus dat verwijst in voldoende mate naar de K10 zou ik zeggen!!!! Een geweldige machine maar onderschat ook niet de mogelijkheden én de kwaliteit van zijn directe neven, de k100 (s) en k110. Om je het maar even makkelijk te maken!

Groet en welkom op het forum!


Wytze
« Laatst bewerkt op: 2 september 2007, 21:33:47 door Wytze »

piet66

  • Gast
Groeten uit Goirle
« Reactie #1 Gepost op: 2 september 2007, 21:24:56 »
Hoi,

Ik ben Piet, 40 jaar, docent Nederlands. In mijn vrije tijd ga ik graag een stukje hardlopen of een eindje fietsen. Omdat ik vind dat ik nog wat tijd over heb, wil ik een DSLR aanschaffen. Een vriend van mij heeft een K10, ik vind dat een indrukwekkend toestel. Misschien wordt dat ook mijn toestel.

Groeten uit Goirle (bij Tilburg)
« Laatst bewerkt op: 2 september 2007, 21:25:29 door piet66 »