Auteur Topic: vraagje lightroom  (gelezen 3253 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nessie

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: vraagje lightroom
« Reactie #28 Gepost op: 28 september 2014, 18:35:00 »
Uiteindelijk toch besloten om voor de upgrade te gaan om de simpele reden dat als ik alles goed heb begrepen en ik wil ooit van dat abonnement af dan moet ik de klantenservice bellen en dat kan alleen in het engels en dat ken ik niet zo goed.
Groetjes Barbara

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: vraagje lightroom
« Reactie #28 Gepost op: 28 september 2014, 18:35:00 »

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: vraagje lightroom
« Reactie #27 Gepost op: 28 september 2014, 12:33:03 »
intussen nog steeds aan het dubben wat wijsheid is ::) of de upgrade van lightroom of toch dat maandabonnement van lightroom en photoshop samen. als ik kijk wat ik kwijt ben voor de afzonderlijke programma's (al zou het dan ellements worden) dan is dat abonnement nog niet zo duur.

Lightroom en elements (13 inmiddels ) samen kosten denk ik zo'n 250 euro ? (worden redelijk snel na release al wat goedkoper )
Maar die komen elk jaar met een vernieuwde versie uit ..  die hoef je natuurlijk niet elk jaar te kopen ..  :evil:

Maar goed ..  12 x 12.29 is toch net iets goedkoper als je dat wel zou willen .. plus je bent dan altijd up-to-date .....   het zijn keuzes .. en die zijn persoonlijk.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Nessie

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: vraagje lightroom
« Reactie #26 Gepost op: 28 september 2014, 11:22:42 »
intussen nog steeds aan het dubben wat wijsheid is ::) of de upgrade van lightroom of toch dat maandabonnement van lightroom en photoshop samen. als ik kijk wat ik kwijt ben voor de afzonderlijke programma's (al zou het dan ellements worden) dan is dat abonnement nog niet zo duur.
Groetjes Barbara

Serpiente

  • Gast
Re: vraagje lightroom
« Reactie #25 Gepost op: 27 september 2014, 23:37:12 »
Mee eens Bram. Grote tekortkoming van Corel en PSP. Hoewel ze nu de Feestboek pagina hebben, pakken ze het naar mijn idee niet handig aan.
Ik heb wel ooit "staplessen" gekocht, best handig, maar kost teveel tijd om er mee aan de slag te kunnen.

Nu bevalt Lightroom me op zich goed en specifieke bewerkingen in PSP X6.
Met boek van Scott Kelby over Lightroom 5 ben je snel "up and running".
Wellicht dat ik ooit nog wel eens over ga op het totaal pakket Lightroom / Photoshop.
Dat laatste is wel erg fijn hor.. Vlekken verwijderen gaat nog altijd beter met PS. Je hebt meer controle. Daarnaast doe ik nog slim verscherpen met PS en voeg ik mijn logo toe met PS. :)

Het voordeel van LR en PS is inderdaad ook het aanbod aan scholing (boeken en cursussen). :)

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: vraagje lightroom
« Reactie #24 Gepost op: 25 september 2014, 22:34:41 »
Mee eens Bram. Grote tekortkoming van Corel en PSP. Hoewel ze nu de Feestboek pagina hebben, pakken ze het naar mijn idee niet handig aan.
Ik heb wel ooit "staplessen" gekocht, best handig, maar kost teveel tijd om er mee aan de slag te kunnen.

Nu bevalt Lightroom me op zich goed en specifieke bewerkingen in PSP X6.
Met boek van Scott Kelby over Lightroom 5 ben je snel "up and running".
Wellicht dat ik ooit nog wel eens over ga op het totaal pakket Lightroom / Photoshop.

Stout

  • Gast
Re: vraagje lightroom
« Reactie #23 Gepost op: 25 september 2014, 22:31:16 »
Mmmm....ik ben juist afgehaaklt op AfterShotPro omdat hij eerst mijn K-5IIs en toen mijn K-3 niet pruimde.
Corel is niet van de snelste. Ze hebben blijkbaar (volgens hun forum) ook grote problemen gehad na overname van Bible (wat nu dus After Shot Pro is).
Die aanbieding van €24,99 heb ik helaas gemist, anders had ik het ook nog wel willen wagen.

Nadeel wat ik vind van Corel software is dat ze weinig tot geen boeken hebben om het programma mee te leren kennen.
Ik heb nog wel PSP X6, maar twijfel nu over upgraden naar X7 eigenlijk.

Maar goed, het is beetje hetzelfde als Canon/Nikon (lees Adobe) versus Pentax (lees PSP).

Tot voor kort heb ik ook altijd PSP gebruik en heb ook PSP X6.
Ik stap niet over op PSP X7. Het is een prachtig programma maar de termen die worden gebruikt zijn gewoon lastig en onlogisch. Je moet altijd zo ontzettend zoeken en er zijn inderdaad amper handleidingen beschikbaar. En meestal niet in het NL.

Ben tijdens de cursus op de fotovakschool begonnen met Photoshop en dat bevalt me veel beter, zeker omdat er veel (ook gratis) cursussen en tutorials te krijgen zijn.
Ik gebruikt nu vooral Photoshop Elements 10 en 12. Dat bevalt me echt heel erg goed en daar kan ik eigenlijk alles wel mee doen wat ik wil. Maar soms gebruik ik PSP X6 nog wel eens voor specifieke dingen die ik me in de loop van de jaren heb aangeleerd. En ik oefen een beetje met GIMP, daar kun je eigenlijk alles mee, maar daar zijn ook de termen niet aangepast op Photoshop. Dis best veel gezoek!

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: vraagje lightroom
« Reactie #22 Gepost op: 25 september 2014, 22:12:54 »
Misschien is het een beetje maf, maar ik gebruik voor het beheer van mijn foto's gewoon Picasa. Dat heb ik vanaf het begin gedaan en daar ben ik helemaal op ingesteld. Dus ik heb eigenlijk niet naar de beheerskant gekeken. De bewerkingen die je kunt bereiken met RawTherapee zijn absoluut te vergelijken met zowel Lightroom 5.1 als Corel Aftershot Pro 2. Ik heb met alle drie een beetje gespeeld en uitgeprobeerd, de programma's ontlopen elkaar qua functionaliteit amper.
Onlangs kreeg ik een aanbieding van Corel om Aftershot 2 te kopen voor € 24,99, tja dat kon ik toch echt niet laten lopen, terwijl ik kort daarvoor ook al Lightroom had aangeschaft.
Om 3 van dit soort programma's op mijn computer te hebben werd me een beetje te gortig, dus daarom heb ik RawTherapee verwijderd.
Maar één ding weet ik zeker, als Lightroom en Aftershot verouderd zijn, stap ik zeker over op RawTherapee.
Ik gebruik trouwens hoofdzakelijk Aftershot, dat vind ik echt een heel prettig programma.

Mmmm....ik ben juist afgehaaklt op AfterShotPro omdat hij eerst mijn K-5IIs en toen mijn K-3 niet pruimde.
Corel is niet van de snelste. Ze hebben blijkbaar (volgens hun forum) ook grote problemen gehad na overname van Bible (wat nu dus After Shot Pro is).
Die aanbieding van €24,99 heb ik helaas gemist, anders had ik het ook nog wel willen wagen.

Nadeel wat ik vind van Corel software is dat ze weinig tot geen boeken hebben om het programma mee te leren kennen.
Ik heb nog wel PSP X6, maar twijfel nu over upgraden naar X7 eigenlijk.

Maar goed, het is beetje hetzelfde als Canon/Nikon (lees Adobe) versus Pentax (lees PSP).

Stout

  • Gast
Re: vraagje lightroom
« Reactie #21 Gepost op: 25 september 2014, 21:58:21 »
Heb daar al meer over gehoord. Nooit zelf gebruikt eigenlijk.
Kun je daar ook dezelfde bewerkingen als in Lightroom mee bereiken?
Lightroom is meer een foto beheer programma, is RAW Therapie dat ook?

Misschien is het een beetje maf, maar ik gebruik voor het beheer van mijn foto's gewoon Picasa. Dat heb ik vanaf het begin gedaan en daar ben ik helemaal op ingesteld. Dus ik heb eigenlijk niet naar de beheerskant gekeken. De bewerkingen die je kunt bereiken met RawTherapee zijn absoluut te vergelijken met zowel Lightroom 5.1 als Corel Aftershot Pro 2. Ik heb met alle drie een beetje gespeeld en uitgeprobeerd, de programma's ontlopen elkaar qua functionaliteit amper.
Onlangs kreeg ik een aanbieding van Corel om Aftershot 2 te kopen voor € 24,99, tja dat kon ik toch echt niet laten lopen, terwijl ik kort daarvoor ook al Lightroom had aangeschaft.
Om 3 van dit soort programma's op mijn computer te hebben werd me een beetje te gortig, dus daarom heb ik RawTherapee verwijderd.
Maar één ding weet ik zeker, als Lightroom en Aftershot verouderd zijn, stap ik zeker over op RawTherapee.
Ik gebruik trouwens hoofdzakelijk Aftershot, dat vind ik echt een heel prettig programma.
 

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: vraagje lightroom
« Reactie #20 Gepost op: 25 september 2014, 21:29:23 »
Als je geen 79 euro wilt uitgeven voor Lightroom 5, zou je altijd nog RawTherapee op je computer kunnen zetten.
Is Open Source software en werkt echt als een speer.

Heb daar al meer over gehoord. Nooit zelf gebruikt eigenlijk.
Kun je daar ook dezelfde bewerkingen als in Lightroom mee bereiken?
Lightroom is meer een foto beheer programma, is RAW Therapie dat ook?

Stout

  • Gast
Re: vraagje lightroom
« Reactie #19 Gepost op: 24 september 2014, 23:30:35 »
Als je geen 79 euro wilt uitgeven voor Lightroom 5, zou je altijd nog RawTherapee op je computer kunnen zetten.
Is Open Source software en werkt echt als een speer.

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re: vraagje lightroom
« Reactie #18 Gepost op: 24 september 2014, 20:49:28 »
Volgens mij kun je hetzelfde serienummer gebruiken dat je op je eerste systeem gebruikt. Op de site van Adobe kun je dan een versie voor het andere besturingssysteem downloaden en installeren.

PS heb ik niet nodig, LR alleen is meer dan voldoende voor mijn behoefte. Meer is altijd gratis en legaal te vinden in de open source software, zelfs een LR-kloon

Was ook tevreden met louter aperture...maar op de avondschool moeten we met PS leren werken, vandaar.


Nope ..  versie mac op laptop en versie win op pc  etc of visaversa ..  maakt niet uit ..
(Dat was de info van een jaar geleden ..  zou toch vreemd zijn als ze dat aangepast zouden hebben ....... )


Ik zal het eens proberen he, als het van de baas mag natuurlijk...

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: vraagje lightroom
« Reactie #17 Gepost op: 24 september 2014, 19:44:21 »
Daar heb je dan geen Photoshop bij .. 
Maar je hebt natuurlijk gelijk ..  op jaarbasis betaal je wel 12 x 12.29 ...  en dat is natuurlijk wel wat meer dan elke twee jaar of zo Lr nieuw aan te schaffen.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: vraagje lightroom
« Reactie #16 Gepost op: 24 september 2014, 19:44:21 »
Daar heb je dan geen Photoshop bij .. 
Maar je hebt natuurlijk gelijk ..  op jaarbasis betaal je wel 12 x 12.29 ...  en dat is natuurlijk wel wat meer dan elke twee jaar of zo Lr nieuw aan te schaffen.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: vraagje lightroom
« Reactie #15 Gepost op: 24 september 2014, 19:27:52 »
voor € 12,29 pm .. heb je zowel Lr als Ps altijd up-to-date en geïnstalleerd op twee machines (pc+laptop bijvoorbeeld)
Systeem maakt niet uit .. taal maakt niet uit .. 

Lijkt mij een prima en betaalbaar alternatief ....
Ik betaal liever een keer 130 €, dan dat mijn maandelijkse lasten met 12 euro omhoog gaan
En ik vind het ook niet erg om op ten duur een verouderder versie te gebruiken.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: vraagje lightroom
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2014, 19:17:09 »
Als ik het goed heb begrepen maakt systeem wél uit, in die zin dat als je de versie voor een Mac hebt gedownload en je er nog één op je pc laptop wil zetten je een extra licentie nodig hebt. (Las ik in 'the small print' ... Spijtig want ik wou de boel ook op m'n werk laptop zetten (pc)

Anyway die 12,29p/m voor PS & LR is te doen. En 79 voor lightroom is ook een peulschil voor een essentieel onderdeel van je workflow...

Nope ..  versie mac op laptop en versie win op pc  etc of visaversa ..  maakt niet uit ..
(Dat was de info van een jaar geleden ..  zou toch vreemd zijn als ze dat aangepast zouden hebben ....... )

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: vraagje lightroom
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2014, 19:10:40 »
Volgens mij kun je hetzelfde serienummer gebruiken dat je op je eerste systeem gebruikt. Op de site van Adobe kun je dan een versie voor het andere besturingssysteem downloaden en installeren.

PS heb ik niet nodig, LR alleen is meer dan voldoende voor mijn behoefte. Meer is altijd gratis en legaal te vinden in de open source software, zelfs een LR-kloon

Offline kultfunk

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 714
  • Geslacht: Man
    • pics by Kultfunk
Re: vraagje lightroom
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2014, 18:53:36 »
voor € 12,29 pm .. heb je zowel Lr als Ps altijd up-to-date en geïnstalleerd op twee machines (pc+laptop bijvoorbeeld)
Systeem maakt niet uit .. taal maakt niet uit .. 

Lijkt mij een prima en betaalbaar alternatief ....


Als ik het goed heb begrepen maakt systeem wél uit, in die zin dat als je de versie voor een Mac hebt gedownload en je er nog één op je pc laptop wil zetten je een extra licentie nodig hebt. (Las ik in 'the small print' ... Spijtig want ik wou de boel ook op m'n werk laptop zetten (pc)

Anyway die 12,29p/m voor PS & LR is te doen. En 79 voor lightroom is ook een peulschil voor een essentieel onderdeel van je workflow...

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: vraagje lightroom
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2014, 17:21:07 »
voor € 12,29 pm .. heb je zowel Lr als Ps altijd up-to-date en geïnstalleerd op twee machines (pc+laptop bijvoorbeeld)
Systeem maakt niet uit .. taal maakt niet uit .. 

Lijkt mij een prima en betaalbaar alternatief ....

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: vraagje lightroom
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2014, 16:33:39 »
Ik heb een lr5.6 gewoon van een torrentsite gedownload en geen problemen met bewerken.
Stoer hoor!
Lekker gebruiken, zonder te betalen
Heb je er wel eens over nagedacht, dat de software ook gemaakt moet worden?
Zoals ik in mijn vorige post al aangaf, is het bedrag zeer redelijk.

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: vraagje lightroom
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2014, 16:30:57 »
Je kan net zo goed een volledige versie kopen
Die software moet ook gemaakt worden!

Het bedrag wat ze er voor vragen is zeer redelijk, voor zo'n uitgebreid pakket als Lightroom!

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: vraagje lightroom
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2014, 15:36:05 »
Je kunt een "echte" versie downloaden van de site van Adobe. Die is een maand geldig en je weet dan zeker dat je geen vuiligheid in je computer installeert.  Een werkend serienummer is het enige dat je daarna nodig hebt.

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: vraagje lightroom
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2014, 14:18:55 »
Ik werk al een tijd met lightroom, op mijn vorige pc een minder legale versie van lr4 echter ging er bij mijn nieuwe pc wat mis en om die reden een legale lr2 erop gezet. Als ik versie 2 wil upgraden moet ik dan over naar 3 of kan ik ook upgraden naar 5?

Ik heb een lr5.6 gewoon van een torrentsite gedownload en geen problemen met bewerken.

Offline Pentax4ever

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 50
  • Pentax rules!
Re: vraagje lightroom
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2014, 18:38:28 »
:dankk2: dan weet ik voldoende.

Als je een (illegale) versie hebt van L.R. en die wijzigt met een (goedkopere) upgrade-versie dan werkt dat gewoon. Dat is tenminste is mijn ervaring.

Offline Nessie

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 52
Re: vraagje lightroom
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2014, 16:25:48 »
 :dankk2: dan weet ik voldoende.
Groetjes Barbara

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: vraagje lightroom
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2014, 15:55:44 »
Als ik op link klik krijg ik echt alleen de upgrade in het winkelmandje. Maar het antwoord is dus: je kan rechtstreeks naar lr5. Kost wel Eur 72,57
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink