Auteur Topic: Welke WR zoomlens voor Pentax K5  (gelezen 1849 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey2

  • Gast
Re: Welke WR zoomlens voor Pentax K5
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2016, 09:58:39 »
Nu vraag ik mij af, doe ik er goed aan mijn 55-200mm te verkopen en de     
HD Pentax-DA 55-300mm F4-5.8 ED WR aan te schaffen?

Ga ik er afgezien van de winst aan mm,s ook op scherpte/diepte etc. op vooruit?
Absoluut! De 55-300m ligt een paar klassen hoger dan de 50-200. Voor de prijs is het eigenlijk een waanzinnig goede lans hoewel er natuurlijk altijd baas boven baas is.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welke WR zoomlens voor Pentax K5
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2016, 09:58:39 »

Offline bobclees

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Welke WR zoomlens voor Pentax K5
« Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2016, 22:12:11 »
Nogmaals dank voor alle reacties!!

Ik heb al behoorlijk geëxperimenteerd, maar merk toch dat ik echt mm's te kort kom voor het fotograferen van wild en dat is net wat ik zo graag doe.
Heb hiervoor veelal met systeem camera gewerkt met 60x optische zoom (dit mis ik voor deze fotografietak wel)

18-250mm klinkt mooi maar is niet WR en neem ik aan dat de kwaliteit beduidend minder zal zijn.

Nu vraag ik mij af, doe ik er goed aan mijn 55-200mm te verkopen en de     
HD Pentax-DA 55-300mm F4-5.8 ED WR aan te schaffen?

Ga ik er afgezien van de winst aan mm,s ook op scherpte/diepte etc. op vooruit?


ik heb laatst een dagje met een camera van een vriend met een 85-300mm gefotografeerd en dit objectief beviel mij wel goed.

Stout

  • Gast
Re: Welke WR zoomlens voor Pentax K5
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2016, 20:53:14 »
Ook ik denk dat het verstandig is om eerst eens een beetje te gaan experimenteren met de set die je nu hebt.
Je kunt dan eens lekker bepalen op welke brandpuntafstanden je het meest fotografeert. 
Ik ben trouwens zelf ook begonnen met de 18-55 en 50-200 kit. Maar ja, het nadeel van wisselen is wel dat je stofproblemen kunt krijgen en dat had ik al heel snel.
Voor mij voldoende reden om al heel snel een 18-200 er bij aan te schaffen. En dan gebruik je de 18-55 en de 50-200 eigenlijk helemaal niet meer.
Later heb ik de 18-200 HSM II er bij gekocht. Omdat mijn dochter deze lens steeds leende omdat ze het zo'n prettige en stille lens vond, heb ik 'm aan haar gegeven en zelf heb ik een Sigma 18-250 aangeschaft. 
Onder goede c.q. ideale omstandigheden kun je best redelijke tot goede resultaten bereiken met deze lens.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2016, 21:02:37 door Stout »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Welke WR zoomlens voor Pentax K5
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2016, 11:46:17 »
Dat zeker maar als je inderdaad beginner bent dan zou ik vooralsnog eens blijven bij wat je hebt, da's helemaal niet slecht. Je kan dan altijd later nog gaan investeren.
+1
Als je echt een beginner bent dan zou ik eerst rustig een half jaar met deze kit beginnen. Na een half jaar heb je dan wel enig idee of je meer aan de groothoek kant (onder die 18mm) of meer aan de telekant (meer dan 200mm) nodig hebt.
Een ander aspect is kijken of je je ook meer in de beeldbewerking op de computer wilt gaan verdiepen en in RAW wilt fotograferen.
Maar eerst lekker fotograferen en al of niet met hulp van ons (daar is dit forum voor) die camera en lenzen goed onder de knie krijgen.
Veel fotoplezier

grtz Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

newmikey2

  • Gast
Re: Welke WR zoomlens voor Pentax K5
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2016, 21:23:29 »
Ga ik er betreft kwaliteit, scherpte en lichtgevoeligheid op vooruit met de door u genoemde lenzen?
Dat zeker maar als je inderdaad beginner bent dan zou ik vooralsnog eens blijven bij wat je hebt, da's helemaal niet slecht. Je kan dan altijd later nog gaan investeren.

Offline bobclees

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Welke WR zoomlens voor Pentax K5
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2016, 20:45:23 »
Bedankt voor de snelle reactie!!

Kwaliteit vind ik natuurlijk ook erg belangrijk, ik wil tenslotte wel mooie scherpe foto's. Ga ik er betreft kwaliteit, scherpte en lichtgevoeligheid op vooruit met de door u genoemde lenzen?

(Ik ben echt een beginner en heb er weinig verstand van)

newmikey2

  • Gast
Re: Welke WR zoomlens voor Pentax K5
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2016, 20:32:48 »
Nu ben ik opzoek naar een lens die deze allebei vervangt en dus een groot zoom bereik heeft (liefst tot 300mm), die ook nog eens weather ressistant moet zijn.
(macro optie zou ook leuk zijn)

Zelf had ik op internet al de sigma 18-250 HSM gevonden maar ik weet niet of deze weer bestendig is zoals de kitlenzen.

Heeft iemand suggesties??
Nope, zo'n lens bestaat niet. Weet ook niet of je zo'n lens wel op zo'n mooie camera als de K-5 zou moeten zetten als hij wčl bestond...je zou dan net zo goed een weerbestendige bridge-superzoom kunnen nemen want van de beeldkwaliteit van de K-5 blijft dan weinig over.

Als je het opdeelt in twee stukken gaat het al een stuk beter, dan wordt het de 16-85 en de 55-300, beide in de WR uitvoering.

Offline bobclees

  • Newbie
  • Berichten: 5
Welke WR zoomlens voor Pentax K5
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2016, 20:25:18 »
Ik ben in het bezit van een pentax K5 met de 18-55mm en de 50-200mm kitlenzen.

Nu ben ik opzoek naar een lens die deze allebei vervangt en dus een groot zoom bereik heeft (liefst tot 300mm), die ook nog eens weather ressistant moet zijn.
(macro optie zou ook leuk zijn)

Zelf had ik op internet al de sigma 18-250 HSM gevonden maar ik weet niet of deze weer bestendig is zoals de kitlenzen.

Heeft iemand suggesties??
Alvast bedankt!!