Auteur Topic: Vraag: wat voor objectief kan ik het beste aanschaffen voor Pentax K-50?  (gelezen 1593 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Vraag: wat voor objectief kan ik het beste aanschaffen voor Pentax K-50?
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2015, 18:45:47 »
Hoe langer de brandpuntsafstand van een macrolens, hoe meer hij vergroot. Je kunt dan ook wat verder van je onderwerp af blijven.
Keuze wordt dan dus bepaald door hoe groot je onderwerpen zijn.

Voor de maan zou je idd aan een 55~300 kunnen denken, die is er ook in spatwaterdichte uitvoering (WR), net als je K-50 en 18~135. Goede lens en niet zo duur, al heeft die wel overlap met je 18~135.




Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Vraag: wat voor objectief kan ik het beste aanschaffen voor Pentax K-50?
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2015, 18:45:47 »

Offline 30074

  • Newbie
  • Berichten: 14
Re: Vraag: wat voor objectief kan ik het beste aanschaffen voor Pentax K-50?
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2015, 16:42:26 »
Sorry voor de late reactie, maar ik had problemen met mijn internet waardoor reageren lastig was.

Bedankt voor alle adviezen, ik denk er nog even over na wat ik ga doen. Eerst maar eens kijken naar hoe ik nieuwe objectieven (en eventueel ander materiaal) het beste op kan bergen, dat lijkt mij het beste. Daarna ga ik pas een keuze maken, maar op tijd informatie inwinnen kan nooit kwaad. Zo was ik pas bij een foto winkel geweest en daar heb ik uitleg gehad over het verschil tussen een voorzetlens, een macro objectief en tussen ringen, die allemaal voor macro gebruikt kunnen worden.

Ik heb nog wel één vraag: wat is het verschil tussen een macro lens van 105 mm ten opzichte van een macro lens van 90 mm?
En kan je met elk macro objectief macro foto's maken vanaf tientallen cm afstand of is het bij een macro objectief ook noodzakelijk om heel dicht bij het object (in mijn geval een libelle of ander beestje) te komen?

Bij voorbaat dank.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Vraag: wat voor objectief kan ik het beste aanschaffen voor Pentax K-50?
« Reactie #6 Gepost op: 9 september 2015, 22:53:23 »
Momenteel staat er op marktplaats een wat oudere, maar indien in goede staat, kwalitatief erg goede 90 mm macrolens van Vivitar te koop. Zie topic http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=38865.0. Waarschijnlijk een goede macrolens voor een betaalbare prijs.

Groet,  Peter

Offline edwin de vries

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 376
  • Geslacht: Man
Re: Vraag: wat voor objectief kan ik het beste aanschaffen voor Pentax K-50?
« Reactie #5 Gepost op: 9 september 2015, 18:27:04 »
Of je houdt nog meer geld in je zak en scoort een 50mm 1.7 en een stel macroringen. Totale schade hooguit 50 euro. Heb je meteen een heel erg fijne lens om van alles en nog wat mee te leren. Gebruik je ook nog eens andere knopjes op je camera.  ;D
K5II, 50~135 2.8, M28 t/m 135 mm
Sigma: 8~16,
Vivitar: S1 105 2.5, 135 2.8
Panagor macro converter, macroringen 12, 20, 36

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

  • Gast
Re: Vraag: wat voor objectief kan ik het beste aanschaffen voor Pentax K-50?
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2015, 09:56:35 »
Macro fotografie is niet eenvoudig. Echter als je dat soort foto's mooi vind moet je je geld ook in die hoek investeren. Met een allround lens kom je er niet, dus zul je daarvoor een macrolens moeten nemen. Past precies in je budget.

http://fotolooman.nl/index.php/objectieven/macro/pentax-d-fa-macro-100mm-f-2-8-wr.html

Voor de maan kun je zoeken naar een telelens in combinatie met Converters,. Voor onweer kun je je huidige lens gebruiken.

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Vraag: wat voor objectief kan ik het beste aanschaffen voor Pentax K-50?
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2015, 08:54:42 »
De 18-135 is een hele veelzijdige lens ..  ik heb daar zowel macro/close-up mee gedaan als de maan op de plaat gezet... zal zo wat voor beeldjes hier bij plaatsen..

Met de 18-135mm                                                                       Met de 50-135 op 135 millimeter dus zou ook met de 18-135 gedaan kunnen zijn.
 

 ps .. een groothoek geeft een hele brede blik op de wereld .. als je de maan dichterbij wilt hebben zul je beter gaan kijken naar lengte ..
De 55-300 is dan een een goeie aanschaf voor niet al te veel centen .. maar voor dat soort lensen verwijs ik je graag naar mensen die er ervaring mee hebben.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2015, 09:00:28 door Thoran »

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline 30074

  • Newbie
  • Berichten: 14
Vraag: wat voor objectief kan ik het beste aanschaffen voor Pentax K-50?
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2015, 00:59:27 »
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een Pentax K-50 spiegelreflex met een 18-135 mm objectief, dat is mijn enige objectief.

Ik doe voornamelijk aan natuur fotografie en ik vind vooral insecten erg interessant en daarnaast vind ik maanfotografie en foto's maken tijdens onweer e.d. ook erg interessant. Dat zijn dan ook voornamelijk de onderwerpen waar ik foto's van maak.

Ik ben aan het twijfelen of ik een andere lens erbij neem en zo ja, wat voor lens dan.
Ik zat zelf te denken aan een macro lens, omdat ik veel insecten fotografeer, alleen er is zoveel keus.
Ik zou zelf niet weten welke daarvoor het meest geschikt is.

Net zoals ik niet weet wat voor lens goed is voor maanfotografie, sterren en weerfoto's (onweer e.d.). Mogelijk een groothoekslens o.i.d.?
Ik neem in elk geval aan dat voor beide onderwerpen van fotografie niet één lens geschikt is, maar omdat ik nog een beginner ben wil ik er voor nu hooguit één lens erbij.

Overigens, ik zag dat lenzen/objectieven erg prijzig kunnen zijn. Ik heb geen idee in welke prijsklasse lenzen/objectieven zoal te vinden zijn, maar zelf zat ik eigenlijk te denken aan een prijs van maximaal 500 euro.

Alvast heel erg bedankt voor alle tips en adviezen!