Auteur Topic: Stadsgezichten Leiden  (gelezen 469 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Stadsgezichten Leiden
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2017, 22:44:56 »
Bedankt voor de reacties.

Voor het laatste stukje rechtzetten heb ik LR gebruikt. De horizontale lijn van de dakrand was namelijk nog niet helemaal horizontaal, idemdito maar dan voor de verticale lijn voor de lijnen links in de foto. Dat komt denk ik doordat in de camera wel een instelmogelijkheid is om de camera op de x-as waterpas te zetten, maar niet voor op de z-as. Aan de lens zou ik nog niet willen wijten. Die staat nog boven elke twijfel verheven.
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2017, 22:48:21 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Stadsgezichten Leiden
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2017, 22:44:56 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stadsgezichten Leiden
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2017, 19:48:07 »
Foto 1 is vanuit een mooi laag standpunt gemaakt, dat doet de foto zeker goed. Bij foto 2 laat je mooi het nut van een tilt-lens zien: prachtige rechte verticale lijnen, die je vanuit dit standpunt met een gewone lens alleen voor elkaar zou kunnen krijgen door een groot stuk voorgrond weg te snijden.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Stadsgezichten Leiden
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2017, 19:44:52 »
Goede foto's, waarbij 2 knap tot in de puntjes is bewerkt. Bij foto 1 mis ik een onderwerp, waar je blik naar toe getrokken wordt.

groeten, Arno

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Stadsgezichten Leiden
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2017, 00:07:33 »
De foto's zijn genomen met de 6D en de 24 mm tilt-shift.

1.
Deze foto is genomen in de richting van het academiegebouw. Het wateroppervlak is bepaald niet spiegelglad, wat ik wel jammer vind, want het spiegelbeeld van de gebouwen is nu minder goed te zien. Er voeren met enige regelmaat gemotoriseerde bootjes door de gracht, die op de foto niet te zien zijn, maar die wel het water in beroering brachten. Bovendien stroomt door deze gracht de Nieuwe Rijn, waardoor het water ook daardoor voortdurend in beweging is.
ISO 320, 24 mm, f/5.0, 1/400
City view Leiden, the Netherlands by 2011*Alwin, on Flickr


2.
Dit is een HDR. Naderhand heb ik de Levendigheid in LR naar beneden toe bijgewerkt. Heel sterk bijgewerkt trouwens, want de waarde is -92 op de een schaal van -100 naar +100. De kleuren van de foto wordt zo minder verzadigd, maar het houdt de kleur groen van de heg en de kleur geel/oranje van de lampen intact. Voor mij een onbedoeld effect, maar ik vind het best mooi. Achter het gebouw, in het midden, zie je trouwens nog een torentje van de Hooglandse kerk.
ISO 320, 24 mm, f/5.0, -
City view Leiden, the Netherlands by 2011*Alwin, on Flickr

met vriendelijke groet, Alwin
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)