Auteur Topic: Welke van de twee heeft de voorkeur in jullie ogen  (gelezen 1368 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

P4pp1ll0n

  • Gast
Re: Welke van de twee heeft de voorkeur in jullie ogen
« Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2016, 19:04:18 »
Weet niet waar je lens voor gaat gebruiken, wil je de 300mm vooral benutten voor natuurfotografie en dan met name in de vrije wildbaan zou ik altijd voor de nieuwe, veel stillere versie gaan.
De "oude" 55-300mm was niet bepaald stil te noemen, voor mij een van de redenen om het niet aan te schaffen.

Bedankt Alwin.
Keuze is gemaakt, nog even geduld hebben...
Als het goed is.. einde augustus in de winkels..

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Welke van de twee heeft de voorkeur in jullie ogen
« Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2016, 19:04:18 »

P4pp1ll0n

  • Gast
Re: Welke van de twee heeft de voorkeur in jullie ogen
« Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2016, 19:03:35 »
Als ik het uit voorgaande (*) artikelen/posts over de "nieuwe" versie goed heb begrepen zou die vooral erg geschikt zijn ook voor filmwerk door een andere motor erin en electronisch gestuurd diafragma. Als je 'gewoon'  ;) foto's ermee wil gaan maken ben je m.i. net zo goed af met het oudere model, ze hebben dezelfde coating, allebei WR (spatwatervast) etc.

Gr. Sander

(*) > via de zoekfunctie van het forum zijn er wel posts over deze lenzen te vinden.

Gebruik is inderdaad voor natuurfotografie.
Bedankt voor je advies

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Welke van de twee heeft de voorkeur in jullie ogen
« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2016, 17:24:48 »
Dit is de korte preview in Zoom van september 2016:

"Stiller en sneller
De HD Pentax-DA 55-300mm F 4,5-6,3 ED PLM WR RE is de opvolger van Pentax' vorige 55-300 mm. Deze telezoom is nog compacter geworden, heeft een verbeterde AF en is weersbestendig. Omgerekend naar full-frame is het zoombereik 85-460 mm, wat dit objectief ideaal maakt voor natuurfotografie op reis. Mede omdat de lengte ingeschoven slechts 89 mm is en het gewicht slechts 442 gram. De sealings maken deze 55-300 mm stof- en vochtdicht. Bovendien is de frontlens vuil- en vochtafstotend. Dankzij een AF-systeem op de achterste lenselementen en een pulsmotor (PLM) die direct gekoppeld is aan het scherpstelelement, werkt deze nieuwe zoom sneller en stiller dan zijn voorganger. Die stille AF-bediening is gecombineerd met een ultraprecies elektromagnetisch, afgerond diafragma met negen lamellen. Fijn ook voor filmers. Je hoort namelijk geen mechanische bijgeluiden meer onder het filmen, je belichting is constant en je onscherpte mooi zacht. Of je nu direct je oude 55-300 mm moet inruilen is de vraag, want die was ook weatherproof. Deze is weliswaar compacter, sneller en geavanceerder, maar de enorme hoeveelheid letters in de naam kan helaas niet verhullen dat de nieuwe telezoom wel een tandje minder lichtsterk is. De Pentax 55-300mm F 4,5-6,3 kost 449,- euro."
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2016, 23:31:04 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

risseeuw

  • Gast
Re: Welke van de twee heeft de voorkeur in jullie ogen
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2016, 17:08:10 »
Weet niet waar je lens voor gaat gebruiken, wil je de 300mm vooral benutten voor natuurfotografie en dan met name in de vrije wildbaan zou ik altijd voor de nieuwe, veel stillere versie gaan.
De "oude" 55-300mm was niet bepaald stil te noemen, voor mij een van de redenen om het niet aan te schaffen.   

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Welke van de twee heeft de voorkeur in jullie ogen
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2016, 17:00:36 »
Als ik het uit voorgaande (*) artikelen/posts over de "nieuwe" versie goed heb begrepen zou die vooral erg geschikt zijn ook voor filmwerk door een andere motor erin en electronisch gestuurd diafragma. Als je 'gewoon'  ;) foto's ermee wil gaan maken ben je m.i. net zo goed af met het oudere model, ze hebben dezelfde coating, allebei WR (spatwatervast) etc.

Gr. Sander

(*) > via de zoekfunctie van het forum zijn er wel posts over deze lenzen te vinden. 
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

P4pp1ll0n

  • Gast
Welke van de twee heeft de voorkeur in jullie ogen
« Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2016, 16:45:43 »
Ik ben sinds kort overgestapt naar Pentax en ben aan het oriënteren m.b.t. een zoomlens.

De HD DA 55-300mm F4.5-6.3 ED PLM WR Re komt einde augustus in de winkels te liggen voor €449,-
Ook zie ik de HD DA 55-300mm F4-5.8 ED WR volop in de verkoop staan.. voor rond de €150,- / €200,-

Wat is jullie mening m.b.t. deze lenzen?

De set met lenzen die ik inmiddels heb zijn:

Pentax K-S2
SMC D-FA 100mm Macro f/2.8 WR
HD DA 16-85mm f3.5-5.6 ED DC WR

Groet

Charles