Auteur Topic: keuze software  (gelezen 2368 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 131
  • just beginning is the path to the end
Re: keuze software
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2007, 21:49:51 »
Goede tip.
Ik heb nog even geduld.
Zal tot die tijd mij meer bezig houden met foto's in RAW maken zodat ik oefenmateriaal genoeg heb..

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: keuze software
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2007, 21:49:51 »

Fotostudiotex

  • Gast
Re: keuze software
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2007, 19:20:53 »
RAW-conversie zit ook al in versie 5. Versie 6 schijnt 16 oktober uit te komen, waarschijnlijk komt daar ook weer een 30-dagen proefversie van, die je kunt downloaden van http://www.adobe.nl.
Misschien is het de moeite waard om even te wachten om dat uit te proberen, aan de andere kant, wanneer een nieuwe versie uitkomt worden de vorige versies vaak met wat korting verkocht.
Boeken heb ik er nog nooit over gelezen, dus ik zou niet weten wat een goed boek is.'
In de diverse bladen die verschijnen staan wel met grote regelmaat van de klok artikelen met voorbeelden, daar heb ik wel e.e.a. van opgestoken.

gr. peter


Offline Rob

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 131
  • just beginning is the path to the end
Re: keuze software
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2007, 19:06:05 »
Dank je. Als jullie als pentaxanen PE Elements gebruiken zal ik hier zeker eens naar kijken.
Ik neem aan dat de laatste versie 6 dan ook meteen wat verbeteringen in zich heeft dus verstandiger om daarvoor te gaan?
Heb ik om RAW te converteren dan nog een andere programma nodig of zit dit hier in?
Nog een specifiek boek aan te bevelen?

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: keuze software
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2007, 14:37:33 »
Eens: Photoshop Elements 5 moet je voor 80-90 euro kunnen vinden, in de aanbieding wellicht nog goedkoper.

Grote voordeel: lijkt erg veel op grote broer Photoshop, dus in tijdschriften wordt heel vaak PE5 gebruikt om iets uit te leggen. Ook veel video's met uitleg, veel boeken beschikbaar ect..

Alternatief zou PaintShop Pro zijn: ongeveer zelfde prijs, zelfde mogelijkheden...

Mocht geld een issue zijn, dan kan je eventueel nog kijken naar Paint.net en The Gimp als geavanceerd en Picasa en FastStone als gratis.

Nou vergeet ik er nog 300, maar zoals je al schreef: wie heeft de tijd om al die dingen te testen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Fotostudiotex

  • Gast
Re: keuze software
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2007, 14:06:15 »
Hallo Rob,

Photoshop Elements 5 (6 is in aantocht) is een erg fijn pakket voor de gemiddelde amateur.


gr peter

Offline Rob

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 131
  • just beginning is the path to the end
keuze software
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2007, 13:11:17 »
Help.
Als absolute beginner in de digitale doka zou ik graag van jullie willen weten met welk pakket een beginner het beste kan starten.
Ik heb niet de tijd om verschillende pakketten tegelijk te kunnen doorgronden (door alle andere bezigheden nog maar 1 vrije avond per week).
Dus liefst één waarmee ik als beginner even mee vooruit kan en eventueel later alsnog kan overstappen naar meer diepgaande zaken.