Auteur Topic: K-3 II, random overbelichte foto's  (gelezen 967 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
Re: K-3 II, random overbelichte foto's
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2019, 08:59:51 »
Afgelopen weekend de Exif data eens bekeken en er blijkt van de overbelichte foto een deel van de Exif data te ontbreken.

Verder een volle accu in de camera gedaan en tot nu toe heeft het probleem zich niet voor gedaan.
De accu die uit de camera komt is trouwens een niet orginele Pentax accu
Nu zit er wel een orginale accu in

De komende tijd ga ik het in de gaten houden.

EDIT
Afgelopen weekend flink wat foto's gemaakt en probleem heeft zich met de Pentax accu nog niet voor gedaan.
Binnenkort dus een orginele Pentax accu erbij gaan kopen.

9-5-2019
Nu gebruik ik een tijdje alleen Pentax accu's en het probleem heeft zich nog niet voorgedaan. Mooi, opgelost dus!
« Laatst bewerkt op: 9 mei 2019, 08:04:20 door whosvegas »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: K-3 II, random overbelichte foto's
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2019, 08:59:51 »

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: K-3 II, random overbelichte foto's
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2019, 12:37:58 »
Het klinkt als een bekend iets, wellicht kun je iets vinden op het internationaal pentaxforum.
Ik gebruik geen Pentax meer, maar zie het ook op een Nikon D7500 nog wel eens optreden.
Eigenlijk nooit met zware onderbelichting, wel met 2, 3 stops overbelichting, maar dat is slechts 1 op de 40 of zo...
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: K-3 II, random overbelichte foto's
« Reactie #2 Gepost op: 8 april 2019, 22:54:09 »
Inderdaad een rottig probleem want je vertrouwt je camera niet meer. Ik heb dat ooit gehad met mijn Minolta 9000. Af en toe een volledig over- of onderbelichte foto. En op een rolletje dia's ging je niet even een paar extra foto's maken.

Maar wat zie je dan in de exif gegevens? Zijn er dan andere waarden voor diafragma, sluitertijd en zo?
« Laatst bewerkt op: 10 april 2019, 10:40:56 door Yahrr »
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline whosvegas

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 221
K-3 II, random overbelichte foto's
« Reactie #1 Gepost op: 8 april 2019, 20:08:30 »
Sinds kort krijg ik af en toe random totaal over belichte foto's
Ik schiet altijd een hele serie van een bepaald onderwerp en kan het zijn dat van de 20 foto's, er 2 overbelicht zijn. Op zich is probleem niet zo groot dus.

Tijdens een reis in November/December vorig jaar is mijn camera hard op de grond gevallen, nu is mijn vermoeden dat er toch iets is beschadigd. Voordat de camera was gevallen heb ik dit nog nooit gezien.
Maar aan de andere kant, tijdens mijn verdere reis (en een tijd daarna)  heb ik geen last van dit probleem gehad.

Herkend iemand dit probleem?
En is het in de loop der tijd erger geworden?
Is er een manier om het op te lossen?