Auteur Topic: Eneloop of GP ?!?!?  (gelezen 19249 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Johnnie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1026
  • Geslacht: Man
  • Aan de spullen ligt het niet!
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #59 Gepost op: 18 januari 2011, 14:58:31 »
Ik zag op de site van Conrad, alwaar ik m'n set Eneloops voor m'n vrouw haar Kx heb gekocht, dat er nu ook 2500mAh Eneloop batterijen uit zijn.
Misschien maar eens bestellen. Een extra set kan nooit kwaad :-\ :-\

Ook heb ik de tip gekregen bij de Beuk in Belgie dat er een oplaadbare batterij uit is met i.p.v. 1.2V een 1.5V versie. Ze heten PowerGenix en komen uit de VS. Wel eens gezocht, maar haast nergens te vinden  :(
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2011, 15:02:22 door Johnnie »
K3II ; SMC DA*16-50 f/2,8; SMC DA*50-135 f2,8; D-FA 100 f2,8; FA50 f1,4; F28 f2,8; AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #59 Gepost op: 18 januari 2011, 14:58:31 »

Offline Franky

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 116
  • Geslacht: Man
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #58 Gepost op: 21 december 2010, 13:43:04 »
Ik heb onlangs zo een setje gekocht bij Hema, en ik kan er met moeite 150 foto's mee nemen, met die van GP toch een 600, en met die van Aldi zeker 750.
Ik zal ze nu nog eens herladen, en kijken of het niet verbetert.


Franky




gnodde

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #57 Gepost op: 21 november 2010, 13:02:15 »
Sinds kort verkoopt de Hema ook oplaadbare batterijen, waarvan men beweert, dat ze hun lading lang vasthouden.
De Hema is overgegaan op een nieuw uiterlijk voor hun oplaadbare batterijen: de witte met groene letters zijn de "Maximum Power" (voor energie-vreters) en de groene met witte letters zijn de "Always Ready". En die laatste bedoel ik.
Zal binnenkort eens een setje kopen.

Jan.

Tom_W

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #56 Gepost op: 19 november 2010, 23:37:58 »
Hallo,

Ook ik gebruik Eneloops in m'n K-x, en ben hier heel tevreden over; Wat ik niet begrijp is dat hier zo veel geschreven wordt dat het wel of niet zelf ontladen van batterijen in een camera die veel gebruikt wordt niet belangrijk is. Ik heb steeds een setje reservebatterijen mee, en ben heel blij te weten dat dit setje reserve-enloops ook nadat de andere set na behoorlijk lange tijd leeggetrokken is nog zo goed als volladen is, kom ik nooit zonder baterijen te zitten. Dus, ik vind het niet zelf ontladen van batterijen heel belangrijk.

groetjes,

Tom

Offline Kirsten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 436
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #55 Gepost op: 8 november 2010, 09:51:03 »
zo, na al de positieve reviews te hebben gelezen kon het niet uitblijven; sinds enkele weken heb ik een 8 AA's en 4 AAA's eneloop batterijen in mijn bezit!



en omdat ze ook ooit eens moeten herladen worden een Powerex MH-C9000 lader.

 

franvd

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #54 Gepost op: 6 november 2010, 12:51:02 »
Ik gebruik GP ReCyko, ik kan er toch meer dan 600 foto's mee nemen, waarvan de meeste met de ingebouwde flitser.
Nu heb ik in mijn toestel een setje van de aldi gedaan nl. Topcraft, zouden ook minder snel ontladen, zijn natuurlijk veel goedkoper, minder dan 5 euro. Ik hou jullie op de hoogte van hoeveel foto's ik ermee kan nemen.


Groetjes Fran

Offline Pen10D

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 96
  • Geslacht: Man
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #53 Gepost op: 6 november 2010, 12:30:49 »
Zelf gebruik ik de Eneloop batterijen in mijn flitser. Gaan lang mee. Ik laadt ze altijd op met originele lader, en nooit met een snellader.
Duurt lang, maar daarom heb ik meerdere setjes, zodat ik nooit verlegen zit.
Deze batterijen lopen niet zomaar leeg. een volle batterij, die niet wordt gebruikt, zal na een jaar nog zo'n 85% vol zitten!
Ik kocht ze op aanraden van een kennis, die ze in modelvliegerij gebruikt en die zit niet te wachten op een crash als gevolg van een slechte batterijen.
Succes met beslissen.
Groeten Jos

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Eneloop of GP? Oplader vergeten, dús Eneloops!!
« Reactie #52 Gepost op: 20 oktober 2010, 20:59:21 »
Als vervolg: paar daagjes weg, alles bij ons, schoon ondergoed en sokken, extra kleding voor als het vuil/nat wordt, véél foto's geschoten!


 :schaam: :schaam: OEPS, opladervergeten!!! >:( >:(

Maar 1 setje Eneloops sleepte ons er door, met een 2e set in voorraad. Voor mij geen enkele discussie meer voor die paar euri!(en die 1e set is nog niet eens leeg en  :cheer: :cheer:dus niet vervangen).
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2010, 11:36:39 door Kees SC »

gnodde

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #51 Gepost op: 18 oktober 2010, 14:59:41 »
Ik maak met mijn K-x op één setje NiMH-batterijtjes van de Hema (2700mAh) minimaal 600 foto's, dus dat klopt wel.

Jan.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #50 Gepost op: 18 oktober 2010, 12:57:01 »
Ik heb in mijn K-x 2 weken geleden firmware versie 1.01 geladen en de Eneloops gaan nu al circa 300 opnames mee in de stand halfvol. Daarvoor circa 200 opnames gemaakt alvorens de camera de halfvolle batterij aangaf. Dus ben nu ongeveer 500 opnames verder en vind ik persoonlijk toch wel behoorlijk veel op één setje batterijen  :)

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #49 Gepost op: 18 oktober 2010, 08:18:37 »
Ik denk er ook over om eneloops aan te schaffen voor de powershot van mijn vrouw. Heb daar meerdere merken herlaadbare batterijen voor, maar als ze (net volgeladen) batterijen erin doet, duurt het nog geen minuut voordat het toestel aangeeft dat de batterijen bijna leeg zijn?!?! Gp / Ansmann / duracell, maakt niet uit!
Klopt, dat doet onze Sony powershot van een jaar of vijf geleden met de Eneloops ook. Direct na een paar seconden zijn ze zgn half vol.
Maar ze gaan dan verder weer wel langer mee dan welk ander merk dan ook  ;)
Dus gewoon een tijdje proberen zou ik zeggen...

Hythloday

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #48 Gepost op: 16 oktober 2010, 11:04:19 »
Eneloop of GP? Eigenlijk is deze vraag een beetje vreemd. Het gaat niet om het MERK, maar om de SOORT batterij van een merk.
Eneloop is de aanduiding van een SOORT batterij - in dit geval een NiMH (Nikkel-metaal-hybride) accu.

Deze vergissing maakte ik vorig jaar ook toen ik Hapé Startklaar kocht:

"De Startklaar batterij heeft een lage zelfontlading en lopen veel minder snel leeg dan andere oplaadbare batterijen. Na een jaar kan de capaciteit nog 70-85% bedragen."

http://www.hape.nl/site/index.php?page=2&s=detail&qs=&c=1&p=35

Helaas waren deze batterijen nog sneller ontladen dan de gewone NiHM batterijen.

asplx

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #47 Gepost op: 16 oktober 2010, 10:34:20 »
Eneloops,enkelloops of dubbelloops :D :D :D
maakt allemaal niks uit,het blijven verrekte goeie batterijen,ik gebruik ze overal voor :dance:
grt, JohnnieS
Ook voor je draadloze muis?
Ik krijg de rambam van het gwewiebel van dat beest/ding met gewone alkalientjes.... :'( :'( :'(

JohnnieS

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #46 Gepost op: 16 oktober 2010, 07:14:15 »
Eneloops,enkelloops of dubbelloops :D :D :D
maakt allemaal niks uit,het blijven verrekte goeie batterijen,ik gebruik ze overal voor :dance:
grt, JohnnieS

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #45 Gepost op: 15 oktober 2010, 23:27:22 »
Ik denk er ook over om eneloops aan te schaffen voor de powershot van mijn vrouw. Heb daar meerdere merken herlaadbare batterijen voor, maar als ze (net volgeladen) batterijen erin doet, duurt het nog geen minuut voordat het toestel aangeeft dat de batterijen bijna leeg zijn?!?! Gp / Ansmann / duracell, maakt niet uit!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Carel

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #44 Gepost op: 13 oktober 2010, 11:20:19 »
Eneloop of GP? Eigenlijk is deze vraag een beetje vreemd. Het gaat niet om het MERK, maar om de SOORT batterij van een merk.
Eneloop is de aanduiding van een SOORT batterij - in dit geval een NiMH (Nikkel-metaal-hybride) accu. GP is een (handels)merknaam en onder die merknaam worden allerlei stroomverzorgers aan de man gebracht. Een SOORT batterij van GP is óók een NiMH accu en draagt de naam ReCyKo. Om een goede vergelijking te maken zou je dus van beide soorten (Eneloop en ReCyKo) een AA-accuutje moeten nemen met  de zelfde vermogensafgifte, mAH, milliampère per uur.  Bovendien zou je de test moeten uitvoeren op een apparaat met exact de zelfde vermogensconsumptie. Anders blijft het toch een beetje loos geruis boven de boomgrens.
Over beide producten wordt ook verwarrende informatie gegeven. Zo zouden mijn ReCyKo's 2100 mAH kunnen afgeven, of 2050 mAH. De verkoper beweert 2100, de producent echter 2050.
Hoe dan ook: gebruik liever een NiMH-accu dan een NiCd-ding. Deze laatste bevatten cadmium, wat niet zo lekker is voor de omgeving.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:wisselende aanduiding batterijconditie bij K-x ook met 1.01
« Reactie #43 Gepost op: 11 oktober 2010, 18:25:40 »
Ik heb ook een K-x. Ik gebruik Eneloops en heb in de K-x al de softwareversie 1.010011. Dit is bij mijn weten de allernieuwste. Maar het blijft ook met die software een feit dat de aanduiding soms vrij snel na een paar honderd opnames naar half leeg gaat.
Als je de camera laat liggen en je kijkt de volgende dag weer dan staat de aanduiding weer op vol. Dat geeft voor mij aan dat het nog niet helemaal perfect is met de software.

Wie heeft ook deze zelfde ervaring, of ligt het ook deels aan hardware versie camera gecombineerd met instabiele detectie software ?

Het hangt ook van het weer af. Bij kouder weer gaat hij sneller op half vol/leeg.
Ik heb sinds kort ook de nieuwe firmware en het lijkt wel iets beter.
Eneloops of niet Eneloops maakt wel erg veel verschil!

JohnnieS

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #42 Gepost op: 11 oktober 2010, 14:55:16 »
Klopt,precies Edzo,

kijk maar eens bij topic laatste aankoop.

In België heet dat recupereren  (het langzaam herstellen)

Ik gebruik ook geen snellader meer.

grt,JohnnieS

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #41 Gepost op: 11 oktober 2010, 12:50:14 »
Wellicht enige nuancering op mijn verhaal wat ik heb begrepen en op internet heb gelezen. Bij veel snelladers wordt de batterij veel te warm en daardoor neemt de levensduur drastisch af. Wellicht dat dit te maken heeft met het na laden niet overgaan naar druppel laden?

Offline amiganut

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #40 Gepost op: 11 oktober 2010, 12:38:18 »
Ik heb ooit begrepen dat een snellader slecht is voor oplaadbare batterijen. Ze worden veel te warm, waardoor de levensduur drastisch afneemt.

Dat verhaaltje is ooit inderdaad eens de wereld in gebracht. Het tegenovergestelde is echter waar. Snel laden is vele malen beter voor behoud van een batterij dan langzaam laden. Eventuele kristallisatie die ontstaat door langzaam laden wordt door snel laden te niet gedaan. Echter is het wel belangrijk dat de lader wanneer de batterij vol is over schakelt op druppel laden. Een computergestuurde snel lader is dus zeker aan te bevelen. Zo'n lader detecteert een volle batterij door middel van delta V- piek detectie, en schakelt dan over op druppel lading.

Het is ook niet voor niets dat de duurdere laders allemaal snel laders zijn. En als je nog een categorie duurder gaat kom je op modellen terecht waarbij je aan kunt geven of de batterij  snel of langzaam geladen moet worden.

gnodde

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #39 Gepost op: 9 oktober 2010, 23:22:07 »
Beter zou een Ansmann of nog beter, een MEC AP4M (4 stuks) of AP8M (8 stuks) lader zijn. Deze test de batterijen vooraf en gaat na volledig laden over op druppel laden in plaats van de batterij enorm te verhitten. Ook kun je batterijen eerst helemaal ontladen en weer opnieuw opladen.

Datzelfde kan (hoeft niet, want alles is zelf in te stellen) met de Voltcraft IPC-1 (€ 45,-, incl 8 stuks goede 2500mAh NiMH batterijen, bij Conrad).
Daarmee kun je snel of langzaam laden, eerst ontladen en daarna laden, druppelladen, testen, "refreshen" van luie batterijen, enz.

Jan.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #38 Gepost op: 9 oktober 2010, 22:22:10 »
En met een snellader heb ik ze in een paar uur weer vol.

Ik heb ooit begrepen dat een snellader slecht is voor oplaadbare batterijen. Ze worden veel te warm, waardoor de levensduur drastisch afneemt.
Beter zou een Ansmann of nog beter, een MEC AP4M (4 stuks) of AP8M (8 stuks) lader zijn. Deze test de batterijen vooraf en gaat na volledig laden over op druppel laden in plaats van de batterij enorm te verhitten. Ook kun je batterijen eerst helemaal ontladen en weer opnieuw opladen.

Offline amiganut

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #37 Gepost op: 7 oktober 2010, 10:44:54 »
Ik gebruik zelf de Eneloop variant van GP (ReCyko+) met een capaciteit van 2100mAh (2050mAh Typical). Ook een setje Powerbase (action) batterijen van 2000mAh en ook deze werken goed.

Nadeel van de ReCyko+ baterijen is dat ik mijn K-x op NiMh heb moeten zetten in plaats van auto. De camera zag in no time nog maar een half volle batterij. Dit zou kunnen zijn omdat de camera de batterijen onterecht herkent als bijvoorbeeld Lithium batterijen.

Over het algemeen wordt batterijtype detectie gedaan doormiddel van het meten van de spanning van de baterij. Hoe lager de spanning hoe leger de batterij. Echter zal een oplaadbare batterij die na opladen onbelast ook op ongeveer 1.5 volt zit in een paar tellen op 1.2 volt zitten (z'n nominale spanning). Voor een Lithium batterij is deze spanning een indicatie dat de batterij al een mooi eindje leeg is. Voor een NiMh batterij is dit echter een spanning die deze erg lang vast houd (zo ongeveer tot een paar tellen voordat de batterij echt leeg leeg is). De camera die een onbelaste spanning van 1.4 volt ziet zal denken "Hey dat is een Lithium batterij die nog vrij vol zit" en zal vervolgens denken dat er een Lithium batterij in zit. Als de camera dan 2 of 3 foto's heeft gemaakt is de spanning van de NiMh batterij gezakt naar z'n nominale spanning van 1,2 volt en zal de camera denken "verrek die Lithium batterijen zijn nu al een mooi stukje ontladen". En ja hoor de camera zeurt weer dat de batterijen half leeg zijn.

Ik heb ook een K100D waarin ik zowel de ReCyko+ als de powerbase batterijen gebruik. Wanneer de K100D of de K-x aan geeft dat de batterijen half vol zijn en ik stop de batterijen in de lader. Dan geeft mijn lader ook aan dat de batterij nog ongeveer half vol zit. Maar bij de K-x moet ik de camera zelf vertellen dat ik NiMh batterijen gebruik als de ReCyko+'s er in zitten. En aangezien ik toch niets anders dan NiMh batterijen gebruik blijft de camera daar dus ook op staan.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Groeten,
Gerard.

asplx

  • Gast
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #36 Gepost op: 7 oktober 2010, 03:48:27 »
Citaat
De afname van Mah schijnt dus veel sneller te zijn dan van Eneloops.

Waar hebben ze die?

MEGA ampere uur.... WOOOOOOOW.....  :D
Dát is nog eens vooruitgang :cheer: :dance:

Offline Kirsten

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 436
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
Re:Eneloop of GP ?!?!?
« Reactie #35 Gepost op: 7 oktober 2010, 01:12:48 »
Onlangs nog deed m'n pa zijn beklag over zijn ontevredenheid i.v.m. herlaadbare GP's;

-indicator geeft steeds aan dat batterijen leeg zijn
terwijl de batterijlader aangeeft dat de batterijen geladen zijn...

na meerdere malen te hebben getest in diverse apparaten bleek dus dat ze totaal "dood" zijn.

Dus hij naar de winkel om een setje Varta AA 800mah waarmee ie zeer tevreden is!

Zelf maak ik sinds kort ook gebruik van Varta AAA 2100mah batterijen in mijn flitser en ze doen het veel beter dan de GP's,
conclussie: voor ons nooit meer GP's.

En wanneer ik dit hele topic aandachtig doorlees ga ik wellicht kortelings een setje Eneloops aankopen.  :)