Auteur Topic: Haven Oudeschild bij ochtendgloren.  (gelezen 944 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3522
  • Geslacht: Man
Re: Haven Oudeschild bij ochtendgloren.
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2017, 20:56:33 »
Ik moet zeggen dat de donkere schaduwpartijen mij geheel niet storen. Ze geven het sfeertje van een vroege ochtend mooi weer.

... De meeuw in de lucht is onscherp geworden door de vrij langzame sluitertijd; hoe ik hem kan "wegpoetsen" met FastStone Image Viewer zal ik nog eens bekijken.
Met de rechter muisknop ergens in de foto klikken, dan voor de optie 'Bewerken' kiezen, daarna voor 'Retoucheer' kiezen.

Succes,  Peter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Haven Oudeschild bij ochtendgloren.
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2017, 20:56:33 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Haven Oudeschild bij ochtendgloren.
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2017, 13:41:06 »
De zon en de reflectie ervan in het water is nu inderdaad voor een te groot oppervlakte uitgebeten wit geworden.
Toegevoegd een extra foto, genomen voordat de zon op kwam, dan werkt het veel beter.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Haven Oudeschild bij ochtendgloren.
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2017, 10:16:32 »
De zon en de reflectie ervan in het water is nu inderdaad voor een te groot oppervlakte uitgebeten wit geworden.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Haven Oudeschild bij ochtendgloren.
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2017, 09:32:38 »
In Lightroom kun je met het aanpassingspenseel ook lokaal de schaduwen openen en de rest van de foto ongemoeid laten.
Bedankt Alwin. Er zou een gratis versie van Lightroom zijn, misschien moet ik die maar eens zien te krijgen. Bijgesloten 2 sterker "opgehelderde" foto's.
3.

4.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2017, 13:37:44 door abakker »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Haven Oudeschild bij ochtendgloren.
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2017, 09:03:34 »
Als ik de schaduwen meer ophelder, dan vervaagt het rood van het opkomende zonlicht en dat laatste is essentieel voor de foto.
In Lightroom kun je met het aanpassingspenseel ook lokaal de schaduwen openen en de rest van de foto ongemoeid laten.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Haven Oudeschild bij ochtendgloren.
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2017, 08:25:55 »
De stilte van een ochtend mooi gevangen in een foto. Ook al eens geprobeerd de schaduwen wat te openen? Misschien levert dat nog een verrassend resultaat op. Dat doe je in Lightroom door de schuif "Schaduwen" naar rechts te schuiven.

In de tweede foto zweeft er nog iets zwarts door de lucht. Dat kun je nog wegklonen.
Bedankt voor je reactie. Als ik de schaduwen meer ophelder, dan vervaagt het rood van het opkomende zonlicht en dat laatste is essentieel voor de foto.
De meeuw in de lucht is onscherp geworden door de vrij langzame sluitertijd; hoe ik hem kan "wegpoetsen" met FastStone Image Viewer zal ik nog eens bekijken.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Haven Oudeschild bij ochtendgloren.
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2017, 21:03:23 »
De stilte van een ochtend mooi gevangen in een foto. Ook al eens geprobeerd de schaduwen wat te openen? Misschien levert dat nog een verrassend resultaat op. Dat doe je in Lightroom door de schuif "Schaduwen" naar rechts te schuiven.

2017-01-24_Schaduwen by 2011*Alwin, on Flickr

In de tweede foto zweeft er nog iets zwarts door de lucht. Dat kun je nog wegklonen.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2017, 21:14:28 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Haven Oudeschild bij ochtendgloren.
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2017, 20:36:05 »
1.

2.