Auteur Topic: Schuurtje  (gelezen 1318 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Schuurtje
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2017, 13:27:22 »
Bedankt voor jullie reacties, Cees en Alwin, jullie hebben beiden gelijk: de foto's hadden beter gekund. Omdat ik de regels heb overtreden, heb ik de laatste serie verwijderd.

Groeten, Arno.
Och, beter regels overtreden dan helemaal niets meer posten denk ik dan maar  :D ;D (Sorry mods).... ::)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Schuurtje
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2017, 13:27:22 »

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Schuurtje
« Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2017, 08:09:41 »
Bedankt voor jullie reacties, Cees en Alwin, jullie hebben beiden gelijk: de foto's hadden beter gekund. Omdat ik de regels heb overtreden, heb ik de laatste serie verwijderd.

Groeten, Arno.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Schuurtje
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2017, 23:50:48 »
Ik vind het wat lastiger commentaar geven met twee genummerde series.

Je had een een nieuw topic kunnen aanmaken. Dat is ook volgens de regels van het forum (maximaal vijf foto's per topic).

Meen je dat nu echt? Het is in ieder geval niet wat ik bedoel.
Ik mis sowieso contrast en een heleboel scherpte in deze uitvergrotingen.
Wat ik bedoelde is terug gaan en nieuwe opnames maken van details. Misschien wel op een dag met beter licht.
En anders eventueel terug grijpen naar photoshop, kijk maar naar het voorbeeld van Cire.
Ik heb net als Cire ook een voorraad met luchten (en anders kun je ze zo downloaden), daarmee was die spierwitte lucht bijvoorbeeld al te vermijden.

Begrijp me goed, het is zeker niet mijn bedoeling om foto's af te kraken, maar laten we wel een beetje kritisch blijven en niet alles zomaar prachtig vinden.
Daar leert niemand wat van.... :)

Cees


Wat ik deed was een emotionele uitspraak, gericht op het geven van een goed gevoel. Een uitgeschreven emoticon zeg maar. Dat mag toch ook op een forum?  :) Jij maakt toch ook gebruik van emoticons?

Van de eerste serie foto's zijn de detailfoto's 3 en 4 inderdaad niet zo scherp. De composities van beide foto's vind ik daarentegen wel weer goed.

Van de tweede reeks foto's zijn foto's 1 en 5 volgens mij niet goed scherp. Foto 5 is niet goed scherp op de plank die tegen het schuurtje staat. Omdat die centraal in beeld staat valt dat op.
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2017, 00:03:45 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Schuurtje
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2017, 13:31:15 »
Dat zijn fraaie details!
Meen je dat nu echt? Het is in ieder geval niet wat ik bedoel.
Ik mis sowieso contrast en een heleboel scherpte in deze uitvergrotingen.
Wat ik bedoelde is terug gaan en nieuwe opnames maken van details. Misschien wel op een dag met beter licht.
En anders eventueel terug grijpen naar photoshop, kijk maar naar het voorbeeld van Cire.
Ik heb net als Cire ook een voorraad met luchten (en anders kun je ze zo downloaden), daarmee was die spierwitte lucht bijvoorbeeld al te vermijden.

Begrijp me goed, het is zeker niet mijn bedoeling om foto's af te kraken, maar laten we wel een beetje kritisch blijven en niet alles zomaar prachtig vinden.
Daar leert niemand wat van.... :)

Cees


Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Schuurtje
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2017, 14:57:22 »

Prachtige bewerking.
Kun je "niet al te veel moeite" omschrijven?

Foto van forum gedownload
geopend in Photoshop
tweede laag kopie
deze middels  NIK HDR effex pro omgezet in een lichte (belangrijk ) HDR
Van het origineel laag 1 een masker gemaakt
van een lucht (altijd in voorraad) een achtergrond gemaakt met masker
Lagen combineren (shift, control, alt, e) deze laag kopieerde laag naar nieuwe laag (noem ik even tussen laag)
Deze gecombineerde laag omzetten in sepia met NIK Silver effex pro
Daarna de laag die ik tussenlaag noem verplaatsen naar bovenste laag
zet deze op een dekking van ongeveer 35%
Klaar

NIK software is gratis te downloaden kan in photoshop opgenomen worden
Je kunt dit ook in photoshop elements doen

succes
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Yahrr

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 258
  • Geslacht: Man
  • Niet geschoten is geen foto
Re: Schuurtje
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2017, 13:43:56 »
@cire

Prachtige bewerking.
Kun je "niet al te veel moeite" omschrijven?
K20D K3II| 16-50 50-135 Sigma 10-20mm Kiron 105 macro M50-1,4| 360FGZ | Manfrotto BeFree en 055PRO | Crumpler Quick Escape Sling

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Schuurtje
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2017, 10:01:10 »
Zelf ben ik (nog) geen kunstenaar.

Groeten, Arno.
Je kunt gewoon zeggen (tegen jezelf) dat je een kunstenaar bent. Zo eenvoudig is het volgens mij. Dan gaan anderen je ook beschouwen als kunstenaar. Waardoor jij een ander gevoel krijgt bij je creaties en ook gaat kijken naar andere manieren waarop je je werk kunt presenteren.
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2017, 11:22:05 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Schuurtje
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2017, 08:17:56 »
Mooi gedaan Cire. Als de "lijst" weg is, kan ik dan een kopie krijgen; de eigenaar van het schuurtje zal het wel waarderen als hij er een print van krijgt.
Zelf ben ik (nog) geen kunstenaar; het lijkt nu wel een schilderijtje.

Groeten, Arno.

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Schuurtje
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2017, 01:15:00 »
Cees heeft gelijk, er is uit dit schuurtje meer te halen
Met niet al te veel moeite heb ik er dit van gemaakt.
Cire

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Schuurtje
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2017, 21:19:13 »
Dat zijn fraaie details!
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Schuurtje
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2017, 21:01:52 »
Bedankt voor jullie reacties. Op verzoek ook een paar uitvergrotingen voor details.
3.

4.

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Schuurtje
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2017, 10:11:25 »
Volgens mij is er uit dit schuurtje meer te halen.
En dan bedoel ik niet weghalen, maar bijvoorbeeld detail opnames.
Een closeup van een versleten raam met daarom heen wat verweerde planken kan bijvoorbeeld een idee zijn.

Mijn €0,02
Cees

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Schuurtje
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2017, 00:11:54 »
Deze foto roept niet de vertedering op zoals de "Bambi" foto uit mijn Blijdorp II serie. Roept deze foto wel iets in mij op?

Ik heb zojuist een hoofdstuk uit een boek gelezen. Het boek gaat over grote sociologen. Het hoofdstuk bespreekt een socioloog die veel heeft geschreven over kunstgevoel in combinatie met sociale stratificatie. Hij schrijft dat hogere klassen distinctie (frans: la distinction, let op de verschillende betekenissen die dit woord heeft) op het gebied van kunst gebruiken om zich sociaal te distantiëren van lagere klassen. Dat kunnen ze eenvoudig doen, want die distinctie is ze aangeleerd in hun opvoeding. Mensen uit lagere klassen kunnen nooit op een net zo natuurlijke wijze distinctie uitoefenen, omdat dat stukje houding hen niet is aangeleerd in hun opvoeding. Ze moeten altijd een beetje toneelspelen om diezelfde distinctie te uiten.

Het is zelfs zo dat mensen uit hogere klassen hun definitie van wat kunst is veranderen, als datgene wat ze als kunst beschouwen teveel wordt nagevolgd door mensen uit lagere klassen. Dit met als doel om opnieuw distinctie te kunnen uitoefenen, zodat ze verzekerd blijven van hun hogere sociale positie. Op deze manier beschouwd is datgene wat kunst is vrij willekeurig.

Is kunst dan "wat een gek ervoor geeft"???
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2017, 01:35:30 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Schuurtje
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2017, 20:58:20 »
Wat een fotogeniek oud ding...
Helemaal mee eens, alleen ga ik voor foto 1. Ik vind de hoek in het dak + het kerkje op de achtergrond erg leuk. En zie ik daar na een valkje op het dak.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Schuurtje
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2017, 19:45:55 »
Wat een fotogeniek oud ding.
foto 2 spreekt me het meest aan.

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Schuurtje
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2017, 15:33:15 »
1.

2.

Pentax K-5 met Pentax A 70-210/F4