Auteur Topic: Nieuwe straatfoto's  (gelezen 1465 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8278
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2013, 15:18:25 »
Het "idee" achter de eerste foto snap ik wel....je wordt nieuwsgierig waar beide passanten naar kijken maar vind de belichting net niet lekker en ook het scheve niet zo maar vooral de uitsnede vind ik niet lekker kijken....Foto twee doet mij dan weer niet zo veel en de derde vind ik wel leuk om naar de kijken.

Mijn oma woonde vroeger in de Van Spijkstraat (vlakbij "de Krommert")

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #15 Gepost op: 10 juni 2013, 15:18:25 »

Offline amellemseit

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 216
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2013, 11:57:25 »
Dag Eric,

het is idd verrekte om geen gedachten te hebben tijdens het creeeren. ZIe dit setje regels van een van de grootste makers van de 20ste eeuw: Jon Cage



Muziek maken is te gecompliceerd om over na te denken. Net als bijvoorbeeld lopen. Als je zou nadenken over hoe je loopt kan je het gelijk niet meer. Probeer maar eens.

Toch denken mensen te veel als ze met 'serieuze' dingen bezig zijn. Althans, laat ik voor mezelf spreken, ik heb die neiging nogal. Je hebt ook mensen die dit van nature niet doen. Janine Jansen is een perfect voorbeeld! Een van de grootste NL'se musici vh moment (ex mezelf ;-)

Ik kan me voorstellen dat fotografie ook te moeilijk is om op het moment van het maken zelf (de sluiter indrukken) bij na te denken. Alles wat je moet overwegen, dat is gewoon te veel: inhoud, compositie, timing. Het beste kan je maar alles loslaten en klikken zo gauw je voelt dat het moet. En ook dat heeft oefening nodig. Toen ik met deze manier van werken in muziek begon moest ik juist meer oefenen. De techniek moet als vanzelf in je vingers zitten, zonder erbij na te denken. Dat heeft een ongelooflijke hoeveelheid oefening nodig.

Vuistregel (heb ik van mijn muziek): als je er bij na moet denken dan kan je het nog niet goed genoeg. Dus bijv (kan ik me voorstellen), als je de belichting moet uitrekenen en niet meteen kan inschatten dan moet je meer oefenen hierop.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2013, 11:15:28 »
Hoe een kleine vraag om commentaar zo veel filosofische antwoorden geeft.
Leuke interactie en heel bijzondere manier om foto's te maken, Ties.
Ik kan me niet voorstellen iets te maken zonder gedachten er over te hebben.
 
Ik ben waarschijnlijk veel te realistisch ingesteld om je te kunnen volgen, maar daarom niet minder interessant om je werk te zien!
 
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2013, 11:04:19 »
Oh, en Sander. Interessante opmerking. Als muzikant heb ik een hele ontwikkeling doorgemaakt, formaliteit, techniek, verstand, gevoel, etc. Echt een bumpy road. In fotografie heb ik mezelf, althans in de eerste instantie, de mogelijkheid gegeven alles te fotograferen wat ik wil. En zo veel mogelijk op gevoel. Dwz als ik een cliche shot van Eiffeltoren wil maken, dan doe ik dat. Kennelijk is dat iets wat ik op dat moment moest doen. De meeste foto's die ik maak en hier post zijn op gevoel gemaakt. Mijn doel, ook als oefening voor mijn muziek, is als ik op de sluiterknop druk, geen gedachten te hebben. Zen, niet waar? :-)

Duidelijk,..en mooi, hoewel ik me dan nog afvraag of het (voor mij aanwezige) verschil tussen 2 en de andere foto's komt door bewust wel/niet denken of toevallige omstandigheid, ik denk namelijk dat dat meisje op een of andere manier wel degelijk jouw gedachte/intentie voelde en daarom zo vreselijk mooi op die plaat staat.. maar ja je kunt sowieso niet alles sturen..en juist in het het Boedhisme is zo vaak een (positieve) tegenwerping op een eerder gedane aanbeveling of leidraad te vinden...zekerheid is de grootste onzekerheid... (zo dat was het zen momentje voor vandaag, nu weer aan het werk  ;D ) Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline amellemseit

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 216
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2013, 10:38:38 »
Ja, ik moet eerlijk toegeven, ik reageer zelf ook weinig! Maar dat komt doordat ik eerlijk gezegd veel werk niet zo interessant vind. Ik kijk wel bijna alles. Maar ik vind het niet zoveel zin hebben om een genre te bekritiseren. Als er iemand een voor mij interessante foto reageer ik daar vaak uitgebreid op. Dat dan weer wel...

Bedankt voor alle reacties!
Soms heb ik het gevoel dat het niet zoveel zin om mijn foto's hier te zetten, omdat ik iets doe dat niet velen hier (fanatiek) doen. Maar juist daarom vind ik het een uitdaging om te proberen jullie over de streep te trekken. Als jullie positief reageren dan is er in ieder geval iets aan de hand! :-)

Oh, en Sander. Interessante opmerking. Als muzikant heb ik een hele ontwikkeling doorgemaakt, formaliteit, techniek, verstand, gevoel, etc. Echt een bumpy road. In fotografie heb ik mezelf, althans in de eerste instantie, de mogelijkheid gegeven alles te fotograferen wat ik wil. En zo veel mogelijk op gevoel. Dwz als ik een cliche shot van Eiffeltoren wil maken, dan doe ik dat. Kennelijk is dat iets wat ik op dat moment moest doen. De meeste foto's die ik maak en hier post zijn op gevoel gemaakt. Mijn doel, ook als oefening voor mijn muziek, is als ik op de sluiterknop druk, geen gedachten te hebben. Zen, niet waar? :-)
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2013, 10:43:44 door amellemseit »

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2013, 09:05:25 »
Hoi Ties, #2 vind ik een heel erg goede foto in z'n genre, dat meiske met haar blik is fantastisch en trekt mijn volledige aandacht bij de eerste blik.
Bij de andere twee heb ik een beetje het gevoel dat er een poging wordt gedaan om 'straatfotografie' te creëren, maar er mist gewoon (voor mij  :) ) een moment of emotie, dan wel een visueel interessant iets.
Met #2 heb je een heel mooi moment gepakt, misschien juist omdat er minder gepoogd werd iets te bereiken en je gewoon op gevoel klikte ?  ;) Gr Sander.

PS Op wat betreft je vraag over het bedroevende aantal reacties soms op dit forum kan ik alleen maar antwoorden dat ik persoonlijk bijna dagelijks even kijk om te zien of er wat nieuws staat, in het weekend mis ik wel eens wat, maar dat niettegenstaande post ik persoonlijk maar even niks meer omdat ik er compleet de pleuris van krijg hoe weinig (of wellicht selectief) sommige forumleden reageren, ik vind het des te 'zuurder' omdat ik toch (vind ik zelf in iedere geval) heel erg veel en altijd inhoudelijke reacties geef op eenieders bijdragen, maar kennelijk werkt het hier maar één kant op vaak, er zijn zelfs forumleden die, ondanks dat ik op hun bijdragen regelmatig reageer nog nooit een reactie terug hebben gegeven. Gelukkig zijn er nog wel wat mensen die wel even de moeite nemen ook te reageren, maar ik ben wat dat betreft dit forum helemaal zat,

Mijn vooraf aangeboden excuses voor het sidelinen, maar wilde dit (gezien jouw vraag) graag even melden  :)

K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

bbwijdieks

  • Gast
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2013, 15:26:29 »
Dag allemaal,

Ik vroeg me af waarom er weinig op mijn foto's wordt gereageerd.

Is dat:

-omdat dit geen pentax foto's zijn
-omdat jullie de foto's oninteressant/niet mooi etc vinden
-omdat jullie niet vh genre houden
-omdat ik te ongeduldig ben?


Ik vind het aantal reacties soms ook tegenvallen in dit forumgedeelte (het is dan ook een pentaxforum  ;D )
Dat komt denk ik door de hoeveelheid activiteiten in dit forumgedeelte.
Het topic dat bovenaan staat krijgt de aandacht de rest niet of minder.

Wat betreft jouw foto's, 'deze' als serie spreken mij eerlijk gezegd niet aan.
Er zit naar mijn smaak geen samenhang in de foto's, het zijn eigenlijk 3 solo foto's.
Ik mis ook techniek (het bekende driehoekje) en compositie indeling.

Zoals gezegd is het een smaakkwestie en daar zijn meningen altijd over verdeeld  ;)

JohnnieS

  • Gast
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2013, 13:59:15 »
Dag allemaal,

Ik vroeg me af waarom er weinig op mijn foto's wordt gereageerd.

Is dat:

-omdat dit geen pentax foto's zijn
-omdat jullie de foto's oninteressant/niet mooi etc vinden
-omdat jullie niet vh genre houden
-omdat ik te ongeduldig ben? 

?

Ben benieuwd ;-)

Groet!


Is een mooie serie, niks mis mee Ties  :good:
omdat ik te ongeduldig ben?  Ja je moet iets meer geduld opbrengen met al die oudjes hier,die zijn zo snel niet meer :D :D :D

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2013, 11:45:03 »
Ik had ze ook nog niet eerder gezien.
De 2e foto valt me het meest op, de andere twee doen mij niet veel.
 
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2013, 00:17:23 »
Ik vind twee erg sterk.. chapeau, voor mij een toppertje
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10691
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #5 Gepost op: 8 juni 2013, 20:51:49 »
Ze waren me gewoon nog niet opgevallen ;) De tram is de meest boeiende, de andere 2 raken me niet echt.

Mee eens. De tram is mooie en boeiende opname, de beide andere spreken met niet zo aan als ik eerlijk ben.
Wellicht bij 2 omdat die te druk is en me niet duidelijk is wat nu het onderwerp is. Foto 1 kijken beide personen naar benden, boeiend op zich omdat onduidelijk is waar ze naar kijken, maar de man is onscherp (beweging?) en de vrouw is te weinig in beeld. Dat doet afbreuk aan de voor mijn gevoel wel interessante gedachte waar ze nu naar kijken.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2013, 19:48:23 »
Ze waren me gewoon nog niet opgevallen ;) De tram is de meest boeiende, de andere 2 raken me niet echt.

Offline amellemseit

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 216
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2013, 18:12:15 »
Dag allemaal,

Ik vroeg me af waarom er weinig op mijn foto's wordt gereageerd.

Is dat:

-omdat dit geen pentax foto's zijn
-omdat jullie de foto's oninteressant/niet mooi etc vinden
-omdat jullie niet vh genre houden
-omdat ik te ongeduldig ben?

?

Ben benieuwd ;-)

Groet!
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2013, 20:03:33 door amellemseit »

RonHendriks

  • Gast
Re: Nieuwe straatfoto's
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2013, 20:41:09 »
De tram geeft toch wel een mooi beeld.

Offline amellemseit

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 216
Nieuwe straatfoto's
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2013, 20:21:45 »
Groeten!
Ties

1.

Kalverstraat

2.

Kerstfeest voor alle Amsterdammers in een hele mooie Amsterdamse kerk, de Dominicuskerk. Een prachtig festival met muziek, dans, theater, portrettekenen en schaak en damsimultanen (Ton Sijbrands)

3.

De admiraal de Ruijterweg voor de zoveelste maal in een paar jaar opgebroken. Het kon niet in een keer omdat het gvb geen geld had toen de gemeente de straat veiliger wilde maken. Moest dus twee keer open in een jaar tijd.
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2013, 21:08:21 door amellemseit »