Auteur Topic: [strobist] Moira Mcshane  (gelezen 1885 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #23 Gepost op: 22 april 2010, 10:58:02 »
@Eljakim: heb je een PB gestuurd

@Ron: volgens mij heb ik dit al eens eerder verteld in een ander topic. Kan het niet zo gauw terug vinden. (zoekfunctie).
Met de ingestelde sluitertijd op je camera zal de flitser altijd een fractie daarvan actief zijn. Bij de meeste dslr's zal dat max 1/180 of bij de D700 1/250.
(electronische sluiters kunnen veel hoger). Ook het HSS flitsen is in feite een aantal korte flitsen achterelkaar binnen de hoog gekozen sluitertijd (flitser verliest aan kracht).

Terug naar het bevriezen van het beeld. In mijn geval bijv de hordeloper die over de horde springt. Het flitslicht vangt de actie in een vrijwel donkere omgeving (ik koos voor 1/200). Had ik 1/30 gekozen blijft het beeld bevroren maar zul je meer van de achtergrond kunnen zien.

Hier de flitstijden van een SB800 reportage flitser in manuele mode:

1/1050 sec. at M1/1 (full) output
1/1100 sec. at M1/2 output
1/2700 sec. at M1/4 output
1/5900 sec. at M1/8 output
1/10900 sec. at M1/16 output
1/17800 sec. at M1/32 output
1/32300 sec. at M1/64 output
1/41600 sec. at M1/128 output


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #23 Gepost op: 22 april 2010, 10:58:02 »

RonHendriks

  • Gast
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #22 Gepost op: 21 april 2010, 18:15:02 »
Let op: bij strobisme; het flitslicht bevriest het beeld (1/1000 geloof ik, maar corrigeer me als het niet zo is). De sluitertijd bepaald de hoeveelheid natuurlijk licht die je toe wilt voegen aan de foto.

Nou ben ik even in verwarring, en pieker er al even over. Als je het zo zegd dan maakt het niet zo veel uit hoe de X-sync snelheid van je camera is. ?????? Zolang die 1/1000ste waarin je de bevriezing met de flits realiseerd maar binnen de tijd ligt waarin je sluiter geopend is, kortom een x-sync langzamer dan 1/1000ste werkt dan altijd hetzelfde. Blijft over dat je met een kortere sluitertijd minder overig (strooi)licht toevoegd aan de foto (iets wat je weer zou kunnen sturen door te werken in een gecontrolleerde omgeving waar zo min mogelijk strooilicht is dat je niet op je foto wil hebben. Of begrijp ik het nu weer verkeerd?

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #21 Gepost op: 21 april 2010, 18:10:02 »
Werkt dat ook off-camera? Of stuur je de beam mode aan met de interne flitser?

Werkt bij mijn weten alleen als de flitser op de camera staat. Het is ook geen echte flitsfunctie, maar meer een hulpmiddel om het zwakke AF licht van de camera te versterken. De K7 heeft van zichzelf al een sterker AF licht (groen).

Mode heet SB, SpotBeam. 
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

elkim

  • Gast
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #20 Gepost op: 21 april 2010, 17:59:23 »
Volgens mij hebben alle PENTAX flitsers een BEAM mode. Dan wordt de flitser als AF hulplicht gebruikt, zonder dat hij flitst...
*ja maar dat moet je instellen en werkt dus volgens mij niet automatisch als er te weinig licht zou zijn
klopt dat?

*Johan
ik ben mijn stoute schoenen aangetrokken en heb me ingeschreven voor een model, fotograaf en visagisten dag in Vlissingen, locatie het inmiddels vervallen Hotel Brittania.
oude badkamers, graffiti, traphallen enz worden allen aan het via een website ingeschreven publiek opengesteld, vorig jaar was dit in Doel te doen
ik hoop tegen dan mijn 24-70 terug te hebben van sigma , anders zal de nieuwe 70-200 en m'n groothoek de dienst moeten uitmaken.
wat ik nog mee neem? m'n Pentax flits 540 op statief, paraplu, reflex scherm op statief.
heb jij je camera op statief staan op dit soort locatie's jij hebt me ooit eens een link doorgestuurd van een fotograaf die altijd op een aangepaste monopod
fotografeert, heb jij die link nog ? je bent natuurlijk een stuk minder flexibel met zo'n stel extra poten.
 

      
 
« Laatst bewerkt op: 21 april 2010, 18:14:37 door Eljakim »

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #19 Gepost op: 21 april 2010, 13:26:26 »
Volgens mij hebben alle PENTAX flitsers een BEAM mode. Dan wordt de flitser als AF hulplicht gebruikt, zonder dat hij flitst...

Werkt dat ook off-camera? Of stuur je de beam mode aan met de interne flitser?

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #18 Gepost op: 21 april 2010, 05:40:05 »
hoeveel licht heb je hier nu om scherp te stellen? jij hebt nu natuurlijk een AF licht ter beschikking
iets waar wij K10d bezitters niet over beschikken  :(

Volgens mij hebben alle PENTAX flitsers een BEAM mode. Dan wordt de flitser als AF hulplicht gebruikt, zonder dat hij flitst...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #17 Gepost op: 20 april 2010, 22:41:04 »
@Eljakim: er was redelijk wat licht hoor. AF hulplicht was niet nodig (wel bij de atletiek shoot).

Momenteel gebruik ik de 24-70 voor dit soort werk. Heb ook nog geen ander objectief. Wil nog wel een 50/1.4 of 85mm/1.8 erbij halen. En tzt een 80-200/2.8.

Op een fullframe geeft een grotere opening ook een heel beperkte DOF. Das heel mooi, maar in dit geval wilde ik dat niet omdat ik redelijk veel scherp wilde krijgen.

Stel gerust je vragen hoor. Ik weet niet alles maar een aantal paden heb ik inmiddels natuurlijk al wel bewandeld.


« Laatst bewerkt op: 21 april 2010, 08:30:29 door vvo »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

elkim

  • Gast
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #16 Gepost op: 20 april 2010, 21:54:23 »
strakke foto's hoor
foto 2 spreekt mij ook het meeste aan omdat je nog iets van de locatie ziet.
hoeveel licht heb je hier nu om scherp te stellen? jij hebt nu natuurlijk een AF licht ter beschikking
iets waar wij K10d bezitters niet over beschikken  :(
wat is jou meest gebruikte lens in dit soort situatie's ? de 24-70 neem ik aan?
waarom zo geknepen met je diafragma? teveel licht ? of een andere spesifieke reden
ik neem aan dat je bij een grotere lens opening meer omgevingen licht en sfeer meekrijgt, als dat de opzet zou zijn tenminste
ben me er ook flink in aan het verdiepen. ::)
 

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #15 Gepost op: 20 april 2010, 07:17:32 »
Nou volgens mij wordt alles aangestuurd, alleen lichtmeting even doen met een digitale camera, dat scheelt wel wat filmrol. Nadeel is dat je X-sync slechts 1/60ste seconde is. Voor glamour/portret kan dat, maar geen extreme sports.

Let op: bij strobisme; het flitslicht bevriest het beeld (1/1000 geloof ik, maar corrigeer me als het niet zo is). De sluitertijd bepaald de hoeveelheid natuurlijk licht die je toe wilt voegen aan de foto.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2010, 22:35:09 door vvo »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

asplx

  • Gast
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2010, 00:24:24 »
Geheel buiten het topic, gelijk heb je met leafshutter lenzen heb je meer mogelijkheden. Zijn wel nog ietsje duurder wat ik ervan gezien heb (en niet bruikbaar op de 645D).

En zo doet Pentax net als alle andere merken: Het past wel, maar het werkt niet...  >:( >:( >:(
Nou, ja... bij andere merken past het zelfs niet... :cheer:

Ruurd

RonHendriks

  • Gast
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2010, 00:10:00 »
De A-645 75 mm en A-645 150 mm zijn beiden ook in een uitvoering met een leaf-shutter, wat ze geschikt maakt voor een sync-tijd van 1/500e sec. Alleen werkt de flitser dan niet meer in TTL mode, alleen in manuele stand. Hoe dat in de praktijk werkt weet ik niet. Ik heb wel leuke nachtfotografie foto's gezien van de P645N in combinatie met de ASAT 30mm fish-eye (die jij hebt ...) en twee flitsers van skate-boarders. Dus met een sync-tijd van 1/60e sec geloof ik. Dat ziet er erg fraai uit ...
Geheel buiten het topic, gelijk heb je met leafshutter lenzen heb je meer mogelijkheden. Zijn wel nog ietsje duurder wat ik ervan gezien heb (en niet bruikbaar op de 645D).

Alwin

  • Gast
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2010, 23:22:52 »
De A-645 75 mm en A-645 150 mm zijn beiden ook in een uitvoering met een leaf-shutter, wat ze geschikt maakt voor een sync-tijd van 1/500e sec. Alleen werkt de flitser dan niet meer in TTL mode, alleen in manuele stand. Hoe dat in de praktijk werkt weet ik niet. Ik heb wel leuke nachtfotografie foto's gezien van de P645N in combinatie met de ARSAT 30mm fish-eye (die jij hebt ...) en twee flitsers van skate-boarders. Dus met een sync-tijd van 1/60e sec geloof ik. Dat ziet er erg fraai uit ...
« Laatst bewerkt op: 20 april 2010, 16:47:59 door Alwin »

RonHendriks

  • Gast
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2010, 23:17:06 »
De stijl spreekt me zeker aan. Ik wil er best een mee experimenteren, bijvoorbeeld in cominatie met de analoge P645N. Of is dat weer een gedoe met zoeken naar hulpstukken?
Nou volgens mij wordt alles aangestuurd, alleen lichtmeting even doen met een digitale camera, dat scheelt wel wat filmrol. Nadeel is dat je X-sync slechts 1/60ste seconde is. Voor glamour/portret kan dat, maar geen extreme sports.

Alwin

  • Gast
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2010, 22:23:24 »
De stijl spreekt me zeker aan. Ik wil er best een mee experimenteren, bijvoorbeeld in cominatie met de analoge P645N. Of is dat weer een gedoe met zoeken naar hulpstukken?

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2010, 22:13:56 »
@Ron: dit meisje is pas 18. Haar huid is nog superstrak. Toch vroeg ze om een lichte huidbewerking. Ik gebruik Color Efex Pro van Nik software. (http://www.niksoftware.com/index/en/entry.php) Het gebruikte filter is de dynamic skin softener. Bij deze foto's ongeveer op 10%.

@Alwin: strobisme is natuurlijk voor alles inzetbaar. Het is een bepaalde stijl die je aanspreekt of niet. Ik heb me toegelegd op (glamour) portretten en extreme (sport, snelheid, actie).

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Alwin

  • Gast
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2010, 21:57:54 »
Ik krijg ook steeds meer zin in strobisme, of krijg ik steeds meer zin in een model? Ik ben er weg van. Het lijkt me een compliment dat je bij een goede foto de techniek niet van het onderwerp kunt onderscheiden.

RonHendriks

  • Gast
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2010, 21:54:06 »
Mooie portretten/glamour foto's. De huidstructuur heb je daar veel aan gedaan of is dat alleen de make-up?

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2010, 11:18:23 »
@Allen: bedankt voor de opmerkingen.

@Mharda: in de regel heb je gelijk ....echter we zitten niet in de studio. Daar kan je echt zeer nauwkeurig (instellicht) de belichting goed krijgen. Dit is het mooie van strobisme ....uitvogelen wat de beste/mooiste manier is van de lampen opstellen. Maar goed daar worden we steeds beter en creatiever in. Bedankt voor je kritische blik.

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2010, 10:11:58 »
Mooi model, mooie omgeving, mooie belichting... Wat wil een mens nog meer :)

Laat ik toch eens proberen heel kritisch te kijken... Dan zou bij foto 1 de schaduw van het model op de muur (maar ik zag dat er weinig ruimte was) en de schaduw van de blouse (rechts voor de kijker) op de huid wellicht anders gekund hebben. Wellicht een extra flash op de grond, achter het model, naar de achtergrond? Of flits je dan ook de structuur van de achtergrond weg...?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2010, 09:56:59 »
Mooie en creatieve belichting!
Model werkt zeker in je voordeel (ik bleef net wat langer hangen merkte ik).  :P

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2010, 08:21:31 »
Mooie serie en prachtig belicht. Maar dat kunnen we wel aan jou overlaten...
Cees

asplx

  • Gast
Re:[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2010, 01:54:02 »
Mooie foto's van een mooie, knappe vrouw...

Ruurd

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
[strobist] Moira Mcshane
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2010, 22:28:13 »
Vandaag een prachtig meisje voor de camera gehad.
Een 'natural model' is altijd leuk om mee te werken.

1. f14, 1/200sec, iso200. Softbox van links, gridspot vanachter de fotograaf


2. f10, 1/200sec, iso200. Softbox van links


Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter