Auteur Topic: WWPW2016 - Paleis het Loo  (gelezen 1219 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: WWPW2016 - Paleis het Loo
« Reactie #10 Gepost op: 5 oktober 2016, 21:41:40 »
... De laatste foto was vooral een uitdaging in de nabewerking en dan vooral de vertekening van perspectief. (Correctie ervan)
Ben er mee eens dat er niet veel te beleven is maar wat nabewerking ben ik er tevreden over. Was een leuke oefening!

Wat betreft de vijfde foto, misschien leuk om eens de onbewerkte foto te delen:...

Die correctie is even iets groter dan ik had verwacht. Mooi om te zien waar die programmatuur toe in staat is.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: WWPW2016 - Paleis het Loo
« Reactie #10 Gepost op: 5 oktober 2016, 21:41:40 »

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: WWPW2016 - Paleis het Loo
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2016, 21:26:36 »
Wat betreft de vijfde foto, misschien leuk om eens de onbewerkte foto te delen:

[/URL][/img]
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: WWPW2016 - Paleis het Loo
« Reactie #8 Gepost op: 5 oktober 2016, 21:18:37 »
...Wat mij opvalt dat je nagenoeg alle foto's met diafragma 2.8 genomen hebt. Voor de close ups kan ik dat begrijpen, voor de overige niet. Had je een speciale reden daarvoor? .....

Noem het vooral onervarenheid  ::)
Het was voor mij een dag om ook eens met andere te praten en vragen te stellen en vooral veel uitproberen. Ik was me er ook van bewust (achteraf) dat ik bij een aantal foto's beter wat kleiner diafragma had kunnen gebruiken maar ja.. .dat is achteraf he?!

Wel heb ik bij een aantal foto's bewust een serie genomen met verschillende diafragma's maar tijdens het selecteren in Lightroom niet op gelet dat de foto's die mij het beste leken toevallig veel op 2.8 zijn genomen.
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475

Offline DickL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 760
    • Mijn Flickr albums
Re: WWPW2016 - Paleis het Loo
« Reactie #7 Gepost op: 5 oktober 2016, 00:05:47 »
Mooie serie. Kan echter niet veel meer toevoegen dan wat de anderen al gezegd hebben. Bij #5 had ik echter toen ik deze voor het eerst zag van het loopt van schuin af. Echter alle lijnen zijn recht. Vreemd.
Ik heb ook jouw serie op Flickr bekeken. Wat mij opvalt dat je nagenoeg alle foto's met diafragma 2.8 genomen hebt. Voor de close ups kan ik dat begrijpen, voor de overige niet. Had je een speciale reden daarvoor? De meeste objectieven zijn nu eenmaal niet op hun best bij vol open.
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: WWPW2016 - Paleis het Loo
« Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2016, 12:57:19 »
Leuk dat je ook aangeeft hoe de foto's tot stand zijn gekomen, nu kijk ik op een heel andere manier naar de laatste foto. De lijnen lopen op die laatste foto inderdaad keurig, experiment geslaagd :good:.

Offline rita

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 67
  • Pentax rules!
Re: WWPW2016 - Paleis het Loo
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2016, 23:33:47 »
Mooie reeks met 3 als topper

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: WWPW2016 - Paleis het Loo
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2016, 22:37:04 »
Bedankt voor de reacties!

Voor mij ziet de top 3 er als volgt uit:
Foto 3
Foto 4
Foto 1

Voor mij was het vooral een dag van uitproberen, zowel wat compositie, belichting en nabewerking.
Het randje bij het waterornament was mij nog niet zo opgevallen tot ik er op gewezen werd!  :dankk2:
Denk dat het vooral na de omzetting van z/w is gekomen; op de originele foto (onbewerkt kleur) is het veel minder aanwezig.
Foto 4 zag ik toen ik de gang in draaide en toen ik het stoeltje zag wist ik meteen wat ik op m'n plaatje wilde hebben. Is inderdaad goed gelukt. Twijfelgevallen of deze nu op de eerste of tweede plaats kwam...

Foto 1 vond ik een uitdaging in de zin van ik wist dat er wat moois van te maken moest zijn met een mooie DOF. Maar om dan nog een 'spannende' compositie te vinden vond ik best wel lastig.
Helaas werd het al wat drukker dus ook wat meer beweging linkse boven in de hoek.

De laatste foto was vooral een uitdaging in de nabewerking en dan vooral de vertekening van perspectief. (Correctie ervan)
Ben er mee eens dat er niet veel te beleven is maar wat nabewerking ben ik er tevreden over. Was een leuke oefening!
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: WWPW2016 - Paleis het Loo
« Reactie #3 Gepost op: 3 oktober 2016, 19:43:21 »
Foto 3 heeft een lelijke dubbele lijn tussen het bovenste ornament en de lucht. Kun je dat nog weg krijgen? Dán wordt het een mooie foto.

Foto 2 is wel mooi wat betreft compositie en helderheid, maar het lijkt of je teveel hebt verscherpt (kiezels vooraan vooral) of teveel helderheid (clarity) hebt toegevoegd in LR of PS.

Foto 1 heeft wel een mooi scherpteverloop, maar is wat betreft compositie wat eenvoudig. Maar misschien dat je dat juist wilde.

Foto 4 is mooi.

Foto 5 is wat betreft compositie weer te eenvoudig. Er gebeurt te weinig spannends wat betreft detail of op de voorgrond.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: WWPW2016 - Paleis het Loo
« Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2016, 13:08:17 »
Mooie afwisselende serie geworden, waarbij je een aantal maal erg mooi met de scherptediepte hebt lopen spelen :good:.

Foto 1 vind ik  wat scherptediepte en compositie erg geslaagd, alleen jammer dat het sterk verlichte deel in de achtergrond de aandacht wat van het bankje afleidt.

Foto 2: Leuke foto maar niet bijzonder.

Foto 3: Toppertje. Mooie positie gekozen zo naast het ornament, de stenen van de muur leiden je blik zo mooi de foto in :good:. Mooie scherptediepte en op een mooi punt scherp gesteld.

Foto 4: Mooie foto geworden met een mooie belichting.

Foto 5: Leuke foto maar niet bijzonder.

Groet,  Peter
« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2016, 13:11:28 door PeterN »

Offline Stef_r

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
WWPW2016 - Paleis het Loo
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2016, 18:26:58 »
Gisteren deelgenomen aan twee wandelingen van de World Wide Photo Walk.
De eerste was in de ochtend bij paleis het Loo, de tweede in de avond bij Capelle a/d IJssel.
Op deze regenachtige zondag eens lekker bezig geweest met sorteren en Lightroom met hieronder een kleine selectie van het resultaat.

Ben benieuwd wat jullie ervanvinden en of er wellicht meerdere mensen van het forum deel hebben genomen aan een van de wandelingen...

Foto 1. - Bankje
WWPW2016-Het_Loo-35 by Stefan van Rozendaal, on Flickr

Foto 2. - Achterkant paleis vanaf de Tuinen
WWPW2016-Het_Loo-30 by Stefan van Rozendaal, on Flickr

Foto 3. - Waterornament
WWPW2016-Het_Loo-33 by Stefan van Rozendaal, on Flickr

Foto 4. - Stoeltje in de gang
WWPW2016-Het_Loo-14 by Stefan van Rozendaal, on Flickr

Foto 5. - Op de binnenplaats
WWPW2016-Het_Loo-34 by Stefan van Rozendaal, on Flickr
K200D + K5 II  |  Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 ED AL (IF)  |  Pentax SMC DA 50-135mm f/2.8 ED AL IF SDM | Sigma 70-300mm f4-5.6 APO DG Macro  |  Metz mecablitz 48 AF-1 digital  |  NG Medium Shoulderbag NG2475