Auteur Topic: Vuurol 2016 - Generale repetitie  (gelezen 863 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Vuurol 2016 - Generale repetitie
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2016, 00:02:25 »
Voor wat betreft de "zwarten"...verkleinen voor web kan nadelige gevolgen hebben voor de randen van het histogram..of ik ben toe aan een nieuwe calibratie-beurt voor mijn monitor. Dat kan natuurlijk ook  ;D :angel:
En "the devil is in de details"; voor mij kunnen deze een foto maken of breken maar ik merk dat ik een andere kijk op details in foto's heb dan de meeste op dit forum.... :afro:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Vuurol 2016 - Generale repetitie
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2016, 00:02:25 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Vuurol 2016 - Generale repetitie
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2016, 14:01:18 »
Erik, Alwin, dank voor het commentaar.

Zwart dichtgelopen? Ik begrijp dat even niet, want als ik hier kijk is dat niet het geval en ook de waarschuwing van LR geeft geen warning. Voor de duidelijkheid: als jullie dat zeggen neem ik het meteen aan! Misschien moet ik generiek wat over compenseren...

Rommelig ja, context was juist gewenst. maar dat conflicteert idd wel eens met een portretachtig plaatje. Misschien volgende keer maar eens proberen wat meer evenwicht tussen overzicht/portret te krijgen.

Vieze tong :) Tja, wat moet je daar nu mee... de foto, althans dat vind ik, is wel leuk, maar idd ... :)

Het verhaal van zoveel procent zwart heb ik weleens gelezen, maar kan daar eerlijk gezegd niet heel veel mee. Denk aan het fotograferen van iemand op gras, dan heb je veel groen, vogel in de lucht veel blauw, mensen in de sneeuw veel wit... That's life...

Eens overigens dat er soms 'stoorzenders' in de foto zitten :) Zal daar (nog) meer op letten. Bedankt voor de opmerkingen, kan ik wat mee!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Vuurol 2016 - Generale repetitie
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2016, 21:25:29 »
Deze foto's vind ik wat moeilijk te becommentariëren, omdat ze zo spontaan zijn (alhoewel wel in een geënsceneerde setting). Dat is ook het leuke aan de foto's.

Technisch commentaar is dat in het zwart eigenlijk op alle foto's geen detail meer te zien is, zoals Eviz al aangeeft. Ik heb ergens eens gelezen (zou wel eens van ASPLX kunnen zijn) dat een bepaald percentage van de oppervlakte van een foto te donker voor details mag zijn, wil het aan de regels van de klassieke analoge fotografie voor een geslaagde foto voldoen. Het is een kwestie van smaak en interpretatie door de fotograaf in hoeverre je je aan deze regel wilt houden.

Wellicht dat verdere nabewerking van de foto's nog wat meer details kan opleveren.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Vuurol 2016 - Generale repetitie
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2016, 20:54:15 »
Het zijn lastige omstandigheden om mooie foto's te maken....in de meeste gevallen vind ik de achtergrond te veel aanwezig en dat maakt de foto's - voor mij - rommelig. Inzoomen of dichterbij fotograferen haalt aan de andere kant ook de context weer weg......En ook de belichting is hier en daar niet optimaal.
Bv. foto 2 (geen details in de zwarten), idem in 3. Foto 1 is een ongelukkig moment met de nog niet zo schone tong.
Uit de 1e Pinksterdag-serie (die neem ik in dit antwoord maar even mee anders moet ik twee keer reageren) is foto 1 een leuk portret maar de rode jas in de achtergrond breekt de foto, zeker tov de geportretteerde, idem voor de bebouwing in foto vier....

Stout

  • Gast
Re: Vuurol 2016 - Generale repetitie
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2016, 20:17:08 »
Fraaie impressie van dit leuke festival.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Vuurol 2016 - Generale repetitie
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2016, 11:58:42 »
En dan nog 5 van de generale. Er waren ca 30 acts/voorstellingen, dus het was aanpoten :)

Foto 1


Foto 2


Foto 3


Foto 4


Foto 5
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink