Auteur Topic: Te weinig ruimte voor vakantie foto's  (gelezen 3372 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2014, 20:54:04 »
Bedankt voor te tips, ga toch maar over tot aanschaf van kaartje. Wel een goedkoop kaartje dat je aanraad bij informatique .Heb vandaag een testje gedaan met 16 gb kaartjes 1 van 30 mb/s en 1 van 45 mb/s. Ik merkte we verschil in foto's per sec 5 tegenover 7. Vraag me nu af of ik met de 95 mb/s wel de 8 foto's per seconde kan halen? ;C.
Zou ook voor 32 mb 95mb kunnen gaan met later dit jaar een flucard, is denk ik we een mooie combi, snelheid in slot A en wifi gemak in slot B( incl afstandsbediening via ipad/tel.)
Volgens mij gaan er ongeveer 300 op een 16 gig kaartje( dat geeft hij aan met leeg kaartje).

Nog geen oplossing voor K3 /dng op ipad? :-[
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2014, 20:54:04 »

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2014, 19:27:01 »
'S avonds in het hotel lijkt me gewoon aanzetten en slapen.

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2014, 16:27:06 »
Zelf zit ik ook met dit probleem, en heb net een 126Gb kaartje besteld voor in de K-3 en heb 3 Gmail (a 15Gb) en 3 hotmail accounts (a 10Gb) dan kan ik bij WIfi spots de genomen foto's de cloud in jagen.

Verder zat ik ook te kijken bij box, daar krijg je ook 10Gb vrij.
en eventueel een NAS thuis installeren, daar kan je dan in Tb's genoeg kwijt.

Zoals al gesteld, zelfs al zit je in een hotel, als je met Wifi een behoorlijk aantal Gb's moet gaan uploaden, gaat er wel heel veel kostbare vakantietijd verloren ben ik bang.........

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2014, 16:15:11 »
Zelf zit ik ook met dit probleem, en heb net een 126Gb kaartje besteld voor in de K-3 en heb 3 Gmail (a 15Gb) en 3 hotmail accounts (a 10Gb) dan kan ik bij WIfi spots de genomen foto's de cloud in jagen.

Verder zat ik ook te kijken bij box, daar krijg je ook 10Gb vrij.
en eventueel een NAS thuis installeren, daar kan je dan in Tb's genoeg kwijt.

RonHendriks

  • Gast
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2014, 15:15:27 »
- als je drie weken weg gaat en iedere dag veel fotografeert denk ik dat je max 10.000 (20x500) foto's maakt.

 ??? ??? ???

Reken met de K-3 op 1000 DNG's op een 32 GB schijfje. Er passen er twee in je camera. Meer heb je wellicht niet nodig. Gewoon tussendoor eens wat mislukte kiekjes wegmieteren.

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2014, 14:49:41 »
Ik heb zelf ook altijd een lading extra kaartjes bij me. Gewoon even wisselen en het volle kaartje netjes opruimen. Met de kaartjes zelf kan weinig gebeuren. Is naar mijn idee de kleinste en lichtste oplossing (cloud gedoe is lastig door de enorm lage snelheden vaak op campings en dergelijke. Daarnaast kost een kaartlezer/ kabel net zo veel als 2/3 kaartjes)



18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

BramS

  • Gast
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #6 Gepost op: 29 mei 2014, 14:06:03 »
Ik zou gaan voor een paar extra geheugenkaarten. Je hebt dan weliswaar geen back-up, maar het is wel heel erg makkelijk.
Ben erg te spreken over de snelheid van Transcend UHS I class 3, 64GB voor € 39,95. (de 32GB kost hetzelfde....)
http://www.informatique.nl/540639/transcend-64gb-ultimate-sdxc-uhs-i.html

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2014, 13:56:13 »
- externe drive, tja weer meer sleepwerk en kabels. Je kan ook zo'n photo storage apparaat kopen. Maar allemaal wss net zo kostbaar wat extra kaartjes...

Ik heb inderdaad lopen denken aan zo een storage apparaat inderdaad.
Mijn vrouw heeft nu een GoPro voor op vakantie mee te nemen dus zou dat wellicht best een idee zijn.
Moet er nog eens op afstuderen. Tot op heden ging behoorlijk aantal kaartjes ook.

Reken overigens voor een K-3 RAW maar gemakshalve met 30 Mb per foto.....  :-X ;C
Varieert tussen de 28 Mb (kleinste bestand) en ruim 38 Mb (mijn grootste bestand). Je moet ergens die 24 megapixels kwijt hè  8)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2014, 13:39:34 »
Lastige vraag omdat compleet afhangt van de omstandigheden:
- voor upload naar Dropbox/gDrive en andere cloud diensten is natuurlijk wel een snelle WIFI verbinding nodig, anders gaat het erg in de papieren lopen;
- bij grote aantallen foto's moet je mss cloud ruimte bijkopen!;
- extra kaartjes zijn het makkelijkst, maar .. geen backup!;
- kaartjes onder de 32GB zou ik niet meer kopen, of je moet verwisselen niet erg vinden en er... heel veel ... mee willen nemen...
- als je drie weken weg gaat en iedere dag veel fotografeert denk ik dat je max 10.000 (20x500) foto's maakt. Ik weet niet wat een DNG bij de K3 doet, maar bij de K5 reken ik met 20-25 MB. Stel 25MB voor K3, dat geeft dan 250.000MB of ongeveer 250GB... Oke, dit is allemaal wat extreem, maar toch... Dat betekent dat je ca 8 32GB SD cards moet nemen. IN DE PRAKTIJK kan je denk makkelijk met de helft toe... Ten eerste denk ik dat je per dag echt wel minder schiet en misschien zelfs wel een dag helemaal niet... EN verder kan je natuurlijk de echte mislukte foto's (bewogen, onscherp, verkeerd belicht) al weggooien. Met de helft (4x 32GB) kan je prima op vakantie....
- externe drive, tja weer meer sleepwerk en kabels. Je kan ook zo'n photo storage apparaat kopen. Maar allemaal wss net zo kostbaar wat extra kaartjes...   
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10658
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2014, 13:39:26 »
Mee eens, ik gebruik ook geheugenkaartjes en die berg ik separaat op van mijn fotospullen.
Tablet en foto apparatuur zijn vaak zeer begerenswaardige artikelen en niets is ergerlijker dan dat je foto's van de eerste weken vakantie op de voorlaatste dag met je tablet of fototas meeverhuizen naar een andere "eigenaar". Daarnaast zet ik vaak ik tussentijds wat foto's om in JPG (in de camera) en die zet ik dan op Waarbenjij.nu en vaak ook ergens in de cloud (MS OneDrive). Wel heb ik overwogen eens een opslagmedium te kopen waar je nog een backup van de foto's op kunt zetten. Achteraf zet dat ook makkelijker alle foto's in één keer over naar de computer i.p.v. steeds alle geheugenkaartjes lezen. De aanschaf van zo een schijf is er nog niet van gekomen, met name omdat we al zoveel meezeulen aan elektirsche apparatuur.

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2014, 12:00:32 »
ik zou persoonlijk zeggen, meer geheugenkaartjes. Heb er altijd zelf 12 bij me (gewoon omdat dat alles is wat ik heb) van 4Gig. ruim voldoende voor de k-7 en k-01 tijdens een 3 weken vakantie (en dan schiet ik ook nogal wat sequences van surfers).
Op m'n android tablet bekijk ik de foto's met rawdroid en delete ik de slechte, dus krijg weer meer ruimte. Ik weet niet of de rawdroid al de K-3 DNG's kan bekijken dat is uitproberen.

Offline Jaccopladet

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 556
  • Geslacht: Man
Te weinig ruimte voor vakantie foto's
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2014, 11:52:25 »
Binnenkort weer lekker op vakantie met het jaarlijkse terugkerende probleem.
Te weinig opslagruimte voor de DNG foto's van de K3! Deze zijn namelijk weer een beetje groter geworden. :-[
Heb nu 16+16+8 en mijn ipad (evt ook nog android tablet) goed voor 750 foto's. Vind ik net even te weinig. Zeker omdat ik nog niet de DNG op de ipad kan bekijken zal ik ook nog gedeelte op jpg opslaan.
Wat kan ik doe?,j ::)
1. Geheugenkaartje bijkopen van 32 of 64
2. Is er een handige manier om op bv android tablet aan solid state schijf te kopelen?
3. Foto's uploaden via icloud of dropbox?

Vraag 1
Hoe doen jullie dat ??
Vraag 2
Kan iemand al dng op ipad bekijken (k3)
canon 1d mark iii, canon FE 300L 2.8 IS USM, extender EF 2X ii, ef 50mm 1.4 USM, canon 1100 d, canon 18-55.

http://www.flickr.com/photos/91447801@N03/sets/