Auteur Topic: Mantona Rhodolit Fotorugzak  (gelezen 2195 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #21 Gepost op: 24 januari 2014, 10:57:47 »
Nou, hehe, de kogel is door de kerk gegaan.

Ik heb gisteren via ebay in China een LowePro Slingshot 202 AW aangeschaft. Over een paar weken zou ik deze moeten gaan ontvangen.
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #21 Gepost op: 24 januari 2014, 10:57:47 »

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2014, 11:35:02 »
 :dankk2: :dankk2: :dankk2:

Allen bedankt voor de waardevolle input!!!

kijk eens op http://www.taschenfreak.de/TASCHEN/LP/Flipside300/index.htm  daar staan meer foto's van een beladen 300. Ik heb er zelf ooit mee rondgelopen en het draagcomfort is goed. Ik heb ooit een 400 op mijn rug gehad en ik had het gevoel op een bergklimtocht te gaan...

Supersite! Wat kun je je door deze foto's een goed beeld vormen. Een tas moet voor mij handzaam zijn. Het gevoel op een bergklimtocht te gaan heb ik op voorhand al bij het zien van een model als de Flipside 400.
Natuurlijk, als je veel spullen hebt om mee te nemen en je wilt deze ook allemaal tegelijk meenemen dan ontkom je er niet aan en zul je het formaat absoluut weten te waarderen.

Maar als je naar mijn onderschrift kijkt, zo heel erg veel apparatuur heb ik ook weer (nog) niet. Dit zal mijn inziens allemaal gaan passen in de Flipside 300 waarbij ik dan ook ruimte over zal houden. Niet alles zal klem zitten. En in het kleine afsluitbare binnenvak stop ik dan mijn AA's, oplader, etc.

Het risico dat ik over een tijd weer op zoek zou moeten om weer een grotere tas aan te gaan schaffen omdat ik toch meer of grotere apparatuur heb aangeschaft neem ik op de koop toe. En mocht ik er dan weer niet uitkomen start ik weer een topic op dit fijne en prettige forum!!  ;)
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2014, 22:37:51 »
Nadeel van dit soort rugzakken is de heupband, eigenlijk meer het gebrek aan een heupband.
De heupband van de gemiddelde foto rugzak in "model touwtje" en is alleen maar om te zorgen dat de rugzak niet steeds los komt van je heupen en niet om daar steun te vinden.
Foto rugzakken van dit formaat laad je vol met ongeveer 10 kilo of meer aan foto zooi.
Ergo: de hele 10 kilo (exclusief gewicht rugzak) hangt aan je schouders / nek.
Als je daar een hele dag mee rond moet lopen..............

Tip: let met name op de heupband, dat is het enige aan een rugzak die gewicht van dit soort kan opvangen als je een hele dag loopt.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2014, 22:06:14 »
:dankk2:
Dat is een foto waar ik veel uit kan halen!

Hoeveel ruimt zit er nu eigenlijk in het (kleine) vakje in de tas?

Ik ben vrij recent notabene eens naar Cameranu geweest om mij te oriënteren, maar ik ben al weer kwijt wat ik daar allemaal heb gezien en aangeraakt......

kijk eens op http://www.taschenfreak.de/TASCHEN/LP/Flipside300/index.htm  daar staan meer foto's van een beladen 300. Ik heb er zelf ooit mee rondgelopen en het draagcomfort is goed. Ik heb ooit een 400 op mijn rug gehad en ik had het gevoel op een bergklimtocht te gaan...

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2014, 21:27:28 »
Het is altijd eerste vraag: waar wil je hem precies voor gaan gebruiken en wat moet er in?
Zo kan het voorkomen dat je dus meerdere rugzakken hebt  :-X.

Er zijn zo drie afwegingen naar mijn idee:
- Rugzak voor (korte) foto uitstapjes: belangrijk is veel ruimte voor fotospullen, de ruimte kan niet genoeg zijn voor als je uit gaat breiden. Draagcomfort is vaak minder belangrijk.
- Rugzak voor "even snel met één camera en paar lenzen" op pad: dan zit je sneller aan een slingbag o.i.d. Met name voor als je in een stad of zo gaat fotograferen.
- Rugzak voor (langere) foto uitstapjes / trekking o.i.d.: draagcomfort wordt dan erg belangrijk en ruimte voor andere zaken als jas. lunch, etc. wordt nu belangrijker en dan kom je eigenlijk maar op één rugzak uit en dat is de ClikElite.

Verder nog van belang:
- Ruimte / mogelijkheid om statief te bevestigen?
- Ruimte voor bevestigen van aparte tasjes aan rugzak (ClikElite / Tamrac).

Advies uit ervaring is om niet direct een tas / rugzak te kopen voor je spullen die je op dit moment hebt, maar meer "op de groei". Lege ruimte weegt immers niets als je dat mee moet nemen, maar is oh zo handig als je uit gaat breiden. Dan is een nieuwe rugzak kopen omdat niet alles er meer in gaat erg duur. Zo was mijn eerste rugzak een Tamrac Expediton 6x. Veel lege ruimte, nu kom ik er aan tekort als ik alles mee wil nemen.
Draagcomfort van de Tamrac is echter niet voldoende als ik langere tijd op pad ga en er is (buiten bevestiging van extra tassen aan de rugzak) geen ruimte voor andere zaken. Vandaar de aanschaf van een Clikelite. Naar mijn idee de enige rugzak voor fotografen die voldoet qua draagcomfort.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2014, 21:13:22 »
 :dankk2: again

De Lowepro Flipside 400 is mij te groot, maar zoals het er nu naar uitziet lijkt de Flipside 300 dé tas voor mij te kunnen zijn... ;)
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #15 Gepost op: 3 januari 2014, 21:03:53 »
Dat vak kan er ook uit. Het is nog best groot. Ik heb er onder andere het volgende inzitten: 8 AA batterijen in een houdertje, de accuhouder met daarin 4 AA's voor de K30, een GPSlogger, een mini statiefje, een stapeltje van 4 filter (62mm) met doppen aan beide kanten, zakdoek en wat kleine kabeltjes. Dan is er nog ruimte voor een zakmes of telefoon.

Aan de zijkant zit nog een vakje aan de buitenkant voor een pen, papier, grijskaarten en geheugenkaarten. Aan de andere kant zit dan zo'n elastisch vakje voor een drinkfles (zoals te zien op mijn foto)


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2014, 20:54:06 »
 :dankk2:
Dat is een foto waar ik veel uit kan halen!

Hoeveel ruimt zit er nu eigenlijk in het (kleine) vakje in de tas?

Ik ben vrij recent notabene eens naar Cameranu geweest om mij te oriënteren, maar ik ben al weer kwijt wat ik daar allemaal heb gezien en aangeraakt......
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline LennartKm

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3378
  • Geslacht: Man
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2014, 20:46:44 »
Zijn/haar kleinere broertje/zusje de 300 vind ik stiekem net een beetje mooier, maar deze zal, ben ik bang, weer net te klein zijn....

Wat wil je er precies in hebben? Hij is namelijk een stuk groter dan je denkt. Ik gebruik hem ook en er gaat bij mij in: Pentax K30 met de Sigma 150-500 erop. De zonnekap zit er dan gewoon om (dus omgekeerd erop) en de statiefgordel zit er onder. Daarnaast zit er een Pentax K-m met een Tamron 18-200 in (ook gewoon aangesloten) en een Pentax 35mm. Daarnaast een enorme lading klein spul. Er blijft dan ruimte over voor een broodje. Aan de buitenkant zet ik dan een fles drinken in de elastische zak.
Als je de Sigma 150-500 wegdenkt kun je er dus een enorme lading ander glaswerk instoppen.
De statiefclip is ook erg handig. (zit bij mij standaard een monopod in)

Hierbij een foto van mijn tas:


Aan die 18-200 zit dus nog gewoon een body.


18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2014, 20:35:26 »
 :lolk:

Is een goed punt, dat de tas niet helemaal vol hoeft en dat het wel handig is wat plek over te hebben. Ga ik zeker meenemen in de besluitvorming.  :dankk2:
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2014, 20:28:55 »
Citaat
NB Ik geef toe ik ben niet de makkelijkste.. :schaam:

Daarom hebben we ook gekozen voor een Pentax  :D

De tas hoeft toch niet helemaal vol met cameraspullen, maar plek is altijd welkom is mijn ervaring, broodje, water, iets leuks gevonden enz.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2014, 20:18:15 »
Dank Dank Dank. Maar wat wordt de keuze zo lastig gemaakt........ Ik vind de Lowepro Flipside 400 een héél erg mooie tas, maar wat is die groot. Ik ben bang dat ik deze (net) te groot vind. Zijn/haar kleinere broertje/zusje de 300 vind ik stiekem net een beetje mooier, maar deze zal, ben ik bang, weer net te klein zijn....

Wel ben ik volgende week vrijdag en zaterdag in Rotterdam. Ik zal het een en ander in overweging nemen.

NB Ik geef toe ik ben niet de makkelijkste.. :schaam:
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline Albert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1571
  • Geslacht: Man
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2014, 19:59:33 »
Neem :) de Lowepro die in de verkoop hoek staat zoals Mocca zegt, geweldige tas voor een hele lage prijs.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline mocca

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1233
  • Geslacht: Man
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2014, 17:04:40 »

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2014, 15:36:31 »
Hmm, volgens mij zijn het dezelfde of lijken ze wel héél erg veel op elkaar, de Mantona Rholodit (http://www.mantona.de/produkte/fotorucksaecke/mantona-rhodolit-fotorucksack) én de Bilora Multi-Snap-Pack 10 (http://www.bilora-nederland.nl/Tassen/Rugzakken/324-R/Bilora-Multi-Snap-Pack-10)
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

Offline Edzo

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 10673
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2013, 11:34:05 »
Als het om draagcomfort en "handigheidjes" gaat is een ClikElite rugzak nog steeds onovertroffen.
Dus met name voor lange wandelingen of een hele dag sjouwen.
http://www.clikelite.eu/

Zelf heb ik deze: http://www.clikelite.eu/products/CE710.html

newmikey2

  • Gast
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2013, 10:10:25 »
Klein voordeel van de LowePro, je kunt je camera/objectieven uit de tas halen, zonder je statief los te koppelen.
Ik heb de 400 en het is eerlijk waar een heerlijke tas. Nadeel van elke grote tas is dat ze erg zwaar worden uiteraard (ongeacht het merk). Van de Lowepro vind ik het voorvak niet echt handig en als je statief er op zit, kan je de tas niet makkelijk neerleggen voor bv een lenswissel. Binnenin is het wel weer heel fijn in te delen en hij is diep genoeg dat sommige lenzen er gewoon "in de diepte" in passen. ook het cameravak zelf wat zowel mèt als zonder grip goed bruikbaar is dmv een soort "kussentje" is erg handzaam.

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2013, 09:09:58 »
Bedankt voor de snelle reacties tot dusver.  :dankk2:

voor bijna hetzelfde bedrag koop je ook een Lowepro Flipside 400 AW,  de plaatjes vind je hier: http://www.taschenfreak.de/TASCHEN/LP/Flipside400/index.htm
Op marktplaats zelfs al zeer goedkoop te vinden omdat sommige kopers toch weer een kleinere tas willen of in een goede aanbieding: http://link.marktplaats.nl/730181233

He gadver, door deze wel heel erg fraaie toevoeging wordt de keuze er (weer) niet makkelijker op gemaakt...... :o  :D
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd

newmikey2

  • Gast
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2013, 23:50:11 »
Mantona is het "eigen merk" van Foto Walser in Duitsland o.a. bekend van hun gerebadge-te Walimex objectieven (eigenlijk Samyang). Wel altijd een plezierig B-merk geweest met een eerlijke marketing - je krijgt waar je voor betaalt. Ik heb o.a. een Mantona statief, buitengewoon solide en prettig werkend.

Offline BertHermans

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2022
  • Geslacht: Man
Re: Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2013, 23:09:31 »
voor bijna hetzelfde bedrag koop je ook een Lowepro Flipside 400 AW,  de plaatjes vind je hier: http://www.taschenfreak.de/TASCHEN/LP/Flipside400/index.htm
Op marktplaats zelfs al zeer goedkoop te vinden omdat sommige kopers toch weer een kleinere tas willen of in een goede aanbieding: http://link.marktplaats.nl/730181233

Offline RiPex

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 337
  • Geslacht: Man
Mantona Rhodolit Fotorugzak
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2013, 22:36:17 »
Na een recente uitbreiding van mijn objectieven ben ik mede gelet op het feit dat ik mijn statief bevestigd aan mijn rugtas wil kunnen vervoeren op zoek naar een maatje grotere rugtas/-zak. Deze zoektocht valt sowieso niet mee, want het aanbod is overweldigend.

Zojuist liep ik in de virtuele wereld deze tegen het lijf: de Mantona Rhodolit Fotorugzak (http://www.mantona.de/produkte/fotorucksaecke/mantona-rhodolit-fotorucksack). Ik had tot een uurtje geleden nimmer van het merk Mantona gehoord. Er zijn ook maar enkele (web)shops waarbij deze tas is te bestellen.
Deze tas zou zomaar mijn volgende tas kunnen gaan worden, want:
- zier er stevig en toch niet te plomp uit
- ruimer als de tas die ik nu heb, met nog zelfs uitbreidingsruimte
- statief bevestiging
- aan beide zijden tevens als slingtas te gebruiken
- en niet de minste reden, de tas is ook nog eens zeer betaalbaar.

Maar omdat ik dit merk zelf niet kende, is er iemand die mij meer over dit merk kan vertellen? Wie heeft er ervaring mee?
v/h Pentax K-X en K-5II met talloze lenzen - thans Fujifilm X-T3 met Red Badge lenzen. Wel nog altijd Pentax georiënteerd