Auteur Topic: Stoomloc  (gelezen 2612 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8267
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Stoomloc
« Reactie #18 Gepost op: 20 september 2016, 19:09:59 »
Subtiel!  ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Stoomloc
« Reactie #18 Gepost op: 20 september 2016, 19:09:59 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Stoomloc
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2016, 22:51:00 »
Het is ook maar een heel klein verschil, vandaar dat ik de foto's direct onder elkaar heb geplaatst. Bij foto 2 valt het rood net wat donkerder uit (vooral op de wielen en de geleidestangen te zien).
Nu je het zegt zie ik dat héle kleine verschil ook wel. Maar dat is nauwelijks de moeite van veranderen van foto 1 waard. (behalve als je van foto-knutselarij houdt).
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stoomloc
« Reactie #16 Gepost op: 19 september 2016, 22:43:54 »
Ik zie eigenlijk geen verschil tussen foto 1 en 2?
Het is ook maar een heel klein verschil, vandaar dat ik de foto's direct onder elkaar heb geplaatst. Bij foto 2 valt het rood net wat donkerder uit (vooral op de wielen en de geleidestangen te zien).

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Stoomloc
« Reactie #15 Gepost op: 19 september 2016, 22:33:18 »
Ik heb nu in de oorspronkelijke post een 2e foto geplaatst waarbij ik met RawTherapee het rode kanaal lineair zodanig verschoven heb dat het overbelichte rood niet meer als overbelicht getoond wordt.
Ik zie eigenlijk geen verschil tussen foto 1 en 2?
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stoomloc
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2016, 22:13:22 »
... Als ik mij herinner gebruik jij geen LR of PS maar alleen Faststone. Wellicht is het gratis Rawtherapee dan een optie voor je ...
Klopt over het algemeen gebruik ik Faststone voor het verwerken van foto's. Ik vind het een heerlijk programma om mee te werken, maar het heeft zeker een paar tekortkomingen. Zo kun je de witbalans niet (handig) veranderen en kun je de kleurkanalen ook niet apart manipuleren. Sinds kort heb ik RawTherapee op mijn computer geïnstalleerd om de witbalans en de afzonderlijke kleurkanalen aan te kunnen passen.
Ik heb nu in de oorspronkelijke post een 2e foto geplaatst waarbij ik met RawTherapee het rode kanaal lineair zodanig verschoven heb dat het overbelichte rood niet meer als overbelicht getoond wordt.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8267
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Stoomloc
« Reactie #13 Gepost op: 17 september 2016, 22:06:22 »
[...] Ik had er bij het nemen van de foto juist extra aandacht aan besteed om het zwart goed zwart te houden (wordt snel door de automatische belichting neutraal grijs gemaakt). Dat rood niet helemaal lekker zou mee komen had ik niet verwacht, toch misschien nog iets verder moeten onderbelichten.[...]
Rood is een kanaal dat extra gevoelig is voor overbelichting; het loopt eerder dicht. Moderne sensors hebben een flink dynamisch bereik en dat maakt dat onderbelichting makkelijk(er) in de nabewerking ongedaan gemaakt kan worden zonder dat dat nu ruis oplevert. Overbelichting is vaak niet meer te herstellen. Dit geldt alleen als de foto in RAW gemaakt is en met een goede RAW-converter aan de slag wordt gegaan.
Als ik mij herinner gebruik jij geen LR of PS maar alleen Faststone. Wellicht is het gratis Rawtherapee dan een optie voor je.

[...]Hé, dat wist ik niet. In dat geval zal ik eerdaags nog een foto plaatsen van een dieseltje.
Graag!
Ben van kinds af aan gefascineerd door treinen...heb ook wel eens op een rangeerterrein treinen bestuurd als 12 jarige  ;-)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stoomloc
« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2016, 19:55:06 »
Heren, allen bedankt voor jullie opmerkingen :).

Deze rijdt zowat mijn kamer binnen...  :D
Gelukkig komt die dan wel net naast je beeldscherm naar binnen rijden, anders was je beeldscherm nu aan gruzelementen geweest ;).

... Wellicht doet hij het in ZW of sepia ook goed ...
Nee, in z/w of sepia vind ik de foto een stuk minder mooi worden. Reden: De kleuren rood en zwart zijn dan haast niet van elkaar te onderscheiden, of rood wordt lichter dan zwart, in beide gevallen vind ik dat bij deze foto niet mooi.

... het rode kanaal lijkt hier en daar wel wat overbelicht ...
Ik heb het even nagekeken en je hebt gelijk. Ik had er bij het nemen van de foto juist extra aandacht aan besteed om het zwart goed zwart te houden (wordt snel door de automatische belichting neutraal grijs gemaakt). Dat rood niet helemaal lekker zou mee komen had ik niet verwacht, toch misschien nog iets verder moeten onderbelichten.

... maar ik ben dan ook wel fan van treinen ...
Hé, dat wist ik niet. In dat geval zal ik eerdaags nog een foto plaatsen van een dieseltje.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8267
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Stoomloc
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2016, 21:43:35 »
Het rood komt je wel tegemoet  ;D en het rode kanaal lijkt hier en daar wel wat overbelicht (rood is qua licht een moeilijke kleur).
Over de keuze van de uitsnede twijfel ik nog...de foto begint (links) wat lomp. Het onderwerp is - zeker als er veel drukte omheen is- ook niet echt makkelijk.
De scherptediepte vind ik niet storend daar er weinig in/van de achtergrond te zien is en met een 16mm objectief is het ook best lastig om een mooi verlopende scherpte/onscherpte te krijgen.
Maar al met al vind ik het wel een mooie foto (maar ik ben dan ook wel fan van treinen).

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5922
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Stoomloc
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2016, 17:33:00 »
Mooi vastgelegd, door veel weg te laten kan het overal zijn. Wellicht doet hij het in ZW of sepia ook goed, hij reed waarschijnlijk al rond toen zw foto`s heel gewoon waren (of zeldzaam)

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Stoomloc
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2016, 16:59:11 »
Fraaie plaat Peter!
Lekkere 'knaller'. Je hebt ook je best gedaan op de kadrering en dat is gelukt!
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline cemi

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3202
  • Geslacht: Man
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
Re: Stoomloc
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2016, 16:05:21 »
Deze rijdt zowat mijn kamer binnen...  :D

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Stoomloc
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2016, 15:01:03 »
Een prima foto wat betreft compositie, contrast en kleur.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stoomloc
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2016, 21:07:33 »
Bedankt voor je opmerking Joop. Bij het nemen van deze foto heb ik inderdaad geprobeerd om de loc van voor tot achteren scherp te krijgen, maar een beperkte scherptediepte kan zeker ook een heel interessante foto opleveren. Waar zou jij dan het scherptepunt leggen, bij de veren, de ruit van de cabine of nog ergens anders?

Groet,  Peter

Offline moto

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 176
  • Geslacht: Man
  • als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben
Re: Stoomloc
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2016, 20:31:03 »
Heerlijke plaat,  het rood knettert van het scherm af. Past prima bij dit onderwerp.
Wellicht iets meer moeten spelen met de scherptediepte maar dat zie die opmerking meer als "ge-emmer in de marge"  ;)
Greetz Joop

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Stoomloc
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2016, 13:04:57 »
Ja PeterN, ik ben daar dus ook al verschillende keren geweest om foto's te maken.
Weet dus ook, dat daar sommige locomotieven dicht bij mekaar staan.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Stoomloc
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2016, 12:20:33 »
Mooie foto.
Dank je.

... Daar maar 1 foto gemaakt?
Nee meerdere. Deze vind ik zelf de mooiste van de foto's die ik daar heb gemaakt. Probleem is dat er veel treinen dicht bij elkaar staan waardoor het moeilijk is om er eentje los van de andere op de foto te krijgen. Ander ding waar ik tegen aan liep, was het feit dat er nogal wat bordjes met uitleg op de loc's gemonteerd zaten, die wilde ik ook zo veel mogelijk vermijden.

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Stoomloc
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2016, 22:36:11 »
Mooie foto.

Daar maar 1 foto gemaakt?

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Stoomloc
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2016, 21:13:37 »
Deze foto is genomen op het museumdepot van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij.

1. Oorspronkelijk geplaatste foto


2. Overbelichting van rode kanaal aangepakt


Groet,  Peter
« Laatst bewerkt op: 19 september 2016, 22:00:00 door PeterN »