Auteur Topic: En alweer een bootje  (gelezen 1222 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: En alweer een bootje
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2016, 00:16:55 »
Je geeft echter aan dat je de foto niet echt als een kunstuiting ziet, maar wat is een kunstuiting?
Er zijn denk ik meerdere definities mogelijk van wat een kunstuiting is.

Een definitie gaat uit van de intenties van de persoon die iets maakt. Of het kunst is heeft dan te maken met authenticiteit. Er wordt ook wel gezegd "de allerindividueelste uiting van het allerindividueelste gevoel".

Een tweede definitie gaat uit van de cultuur waarin het produkt ontvangen wordt. Dan gaat het erom of het produkt aansluit bij een traditie of stroming.

Een derde definitie gaat erover of er ambachtelijke vaardigheden nodig zijn om het produkt te maken. Bijvoorbeeld voor pottenbakken, schilderen, fotograferen etc.

Zo zijn er waarschijnlijk nog wel meer definities van een kunstuiting mogelijk.

Als jij vindt dat jouw foto een kunstuiting is, dan kun je op grond van de eerste definitie claimen dat dat zo is. En wie ben ik om het dan niet met je eens te zijn?
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2016, 00:28:49 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: En alweer een bootje
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2016, 00:16:55 »

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: En alweer een bootje
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2016, 23:57:58 »
Mooi omschreven Alwin en ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ik probeer met mijn fotografie een mooie registratie van mooie dingen/situaties te maken. Waarbij ik dan ook steeds weer (voor mij) fototechnische uitdagingen probeer op te zoeken. Hier was die fototechnische uitdaging het spel tussen licht en donker zo goed en mooi mogelijk weer te geven. Buiten dat blijft de compositie natuurlijk ook altijd weer een uitdaging :).

Je geeft echter aan dat je de foto niet echt als een kunstuiting ziet, maar wat is een kunstuiting?

Bedankt voor je opbouwende commentaar Alwin, Erik +1  ;).

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8267
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: En alweer een bootje
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2016, 22:29:32 »
Dat heb je mooi gezegd, Alwin! Ik heb deze foto een paar keer bekeken maar wist nog niet zo goed wat ik er van moest vinden...maar een dikke +1 dus.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: En alweer een bootje
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2016, 22:05:29 »
Deze foto vat ik meer als registratie dan als een kunstuiting. Registratie kan heel positief worden opgevat. De foto kan onderdeel zijn van een expositie over het reddingswezen. Niet echt een kunstuiting omdat het licht dat door het raampje valt te weinig ruimte krijgt in de foto, dit in combinatie met de grote ruimte die de wat donker ogende boot inneemt in de foto. Maar het is je redelijk gelukt om de foto zo te krijgen zoals jij hem bedoelt hebt dus dat is mooi.  :)
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: En alweer een bootje
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2016, 20:32:26 »
Vind hem een beetje donker!
De schuur was ook donker. Mijn aandacht werd hier getrokken door de boot in de redelijk donkere schuur met op de achtergrond het zonlicht dat door een raampje viel. Ik wilde hier proberen om de donkere delen nog mooi doorgetekend te houden en het licht op de achtergrond niet te laten uitbijten. Dat is naar mijn smaak goed gelukt. Door de foto lichter te maken of HDR toe te passen verliest de foto zijn sfeer vind ik. Maar bedankt voor je opmerking :).

Offline bernhardn

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 972
  • Geslacht: Man
  • RICOH insider!
    • B-N-N - Photography
Re: En alweer een bootje
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2016, 20:23:06 »
Vind hem een beetje donker!

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: En alweer een bootje
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2016, 20:14:47 »
Ik heb het even uitgeprobeerd en je hebt gelijk, als ik de foto net onder de kiel afsnijd wordt hij mooier. Bedankt voor de tip :).

Groet,  Peter

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: En alweer een bootje
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2016, 15:19:35 »
Ja soms moet je roeien met de riemen die je hebt  :o  Zat net ff te schuiven hier en volgens mij wordt ie fijner als je er juist aan de onderkant nog ietsje meer afhaalt, waardoor alle pootjes worden afgesneden, dat valt minder op dan 1 niet en 3 wel naar mijn idee, de kracht van de foto zit sowieso in de boot en het licht erop. Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: En alweer een bootje
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2016, 12:52:51 »
Bedankt voor je reactie Sander :). Ik ben het wat de pootjes betreft helemaal met je eens. Ik moest de foto echter over een (onder)deur heen nemen en als ik een stapje naar achteren deed stond de deur deels op de foto. Aangezien ik maar één lens bij me had en die ook nog eens een vaste brandpuntafstand had, was het dus kiezen: een stuk deur erbij of een stuk van de pootjes af. Ik wilde i.v.m. de hoek links achter wel precies horizontaal fotograferen zodat die er netjes op kwam te staan. Fijn dat de belichting wel goed aanspreekt, ik was daar namelijk wel erg nieuwsgierig naar. Vooral omdat een redelijk groot deel van de foto (doorgetekend) donker is.

Groet,  Peter

Offline SanderKikkert

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1608
  • Geslacht: Man
    • Flickr
Re: En alweer een bootje
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2016, 12:26:57 »
Prachtig belicht en dito kleuren, vind alleen de onderkant niet mooi gekaderd (de halve pootjes rechtsonder). Potentieel hele sterke compo met die halve boot en z'n sierlijke curve. Gr. Sander
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
En alweer een bootje
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2016, 18:42:44 »
Ik betrap me er op dat ik de laatste tijd redelijk vaak bootjes op de foto zet. Dit keer een antieke reddingsboot in haar stalling.



De foto is genomen met een K30 op de K-30, ISO400, 1/40 sec, diafragma onbekend.

Groet,  Peter