Auteur Topic: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum  (gelezen 46326 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4251
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #28 Gepost op: 14 november 2016, 12:09:16 »
Uiteraard hebben we discussie al eerder gehad en ik binnen het mod-team. Ik kan er het volgende over zeggen:

Ik ben nog steeds wel elke dag on-line. Omdat er vrij weinig verkeer is is er ook veel minder te gelen (verplaatsen, ingrijpen indien nodig)  en ben ik vooral bezig met de maandelijkse foto-opdracht. Zoals bij de meeste topics waar wat getoond kan worden door de leden, is het ook hier “vrij rustig”. Ik ga daar ook geen aanpassingen meer doorvoeren; voor de weinige geïnteresseerden zal ik maandelijks mijn ding doen en enthousiast reageren over de inzenders en stemmers. Ook zal ik af en toe een reminder sturen, maar dat is het wel.

Jammer is het allemaal wel, maar blijkbaar werkt dit nu zo op foto-fora. Ik heb niet het technisch inzicht om technische zaken op te pakken. Ik wil ook best wat tijd blijven steken in dit forum (al voel je je soms weleens wat weinig gesteund). Als dit forum er niet zou zijn dan zal ik een algemeen forum opzoeken. Ik heb niets tegen het zusterforum, maar die hebben een aantal topics besloten gehouden en  ik vind het ook niet fijn kijken (kwestie van smaak) op die site. Een samenvoeging zou ik geen bezwaar tegen hebben, maar naderen (aan beide zijden) wél, dus daar hebben we het niet over. Maar het is wel een extra drempel voor Pentax-liefhebbers. De specifieke Pentax informatie zou ik toch wel heel erg missen (het int. forum is toch moeilijker leesbaar voor mij en de aan- en verkoop veel minder interessant door de hogere kosten).

Dus of ons forum nog toekomst heeft? Ik weet het niet, maar ik zou het jammer vinden als het dood bloedt.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #28 Gepost op: 14 november 2016, 12:09:16 »

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #27 Gepost op: 14 november 2016, 11:56:11 »
Hetgeen ik niet weet is het volgende. Hoeveel tijd is er gemoeid met het in de lucht houden van het forum en wiens tijd is dat?

Op technisch gebied hou ik het forum in de lucht. Zonder problemen meegerekend is het standaard onderhoud ongeveer 1 uur per week. Werkzaamheden zijn dan opschonen diverse boards, het monitoren door logging en dergelijke te bekijken. Denk hierbij aan virus/spam aanvallen, opschonen (of activeren) van gebruikeraccounts. Wil je het echt goed doen ben je 2 tot 4 uur kwijt. Je loopt dan na of alle mods die geinstalleerd zijn nog up-to-date zijn, patches, etc.

Bij problemen ben je even wat drukker afhankelijk van de oorzaken.

Door ontwikkeling van het forum vergt meer tijd.

De tijd is mijn (vrije) tijd :)



Citaat
Zijn er nog kosten die gemaakt worden om het forum in stand te houden?

Qua kosten kan Carel aka Vulcan voor je ophoesten.


Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

RonHendriks

  • Gast
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #26 Gepost op: 14 november 2016, 09:39:55 »
Hetgeen ik niet weet is het volgende. Hoeveel tijd is er gemoeid met het in de lucht houden van het forum en wiens tijd is dat? Zijn er nog kosten die gemaakt worden om het forum in stand te houden?

Hoe jammer het ook zou zijn denk ik niet dat er een functie is voor twee forums over Pentax in Nederland. Dat is er al een tijdje niet meer en ik zie dat in de toekomst alleen maar marginaler worden.

Offline zoran

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2399
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #25 Gepost op: 11 november 2016, 20:06:00 »
Fotografie betekent voor niet het perfecte beeld afleveren wel met een beetje inzicht tot betere foto's komen.
Sinds dit jaar ben ik bij een motortoerismeclub en schiet ik al eens sfeerbeelden; soms met mijn Pentax DSLR, dan met een compactje of gsm.
Deze beelden worden doorgaans via FB gedeeld, al dan niet op een besloten pagina.
Een voorbeeld van het Hoeseltse Demerrock op fb:  Klik hier

Voor mij hoeft dit forum niet te verdwijnen want het heeft mij fiks wat technische kennis bezorgd en ik vind het leuk vertoeven hier.

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #24 Gepost op: 9 november 2016, 17:23:07 »
Ik denk wel dat de kracht van deze forum het laagdrempelig aspect is. Als iemand al op Facebook zit dan is die dat ook. Asana of Slack is alleen haalbaar als het al in je systeem zit (vooral voor werk dus).

Een forums als dit vind je snel als je googlet op Pentax in Nederland en iemand klikt door en leest wat. Als ze geïnteresseerd genoeg zijn is registeren makkelijk en kunnen ze actief participeren. Ik denk wel dat er ruimte blijft voor een forum, niet iedereen zal naar Facebook gaan. En bij een WhatsApp kom je ook niet zo maar uit.
Verliefd op de K-1

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4081
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #23 Gepost op: 9 november 2016, 13:50:59 »
Ik ben best tevreden met dit forum. Toch is het goed eens te evalueren.
Misschien zit ik minder vaak op dit forum dan in het verleden, maar dat heeft te maken dat ook andere zaken mij veel tijd kosten.
Vooral een nieuwe relatie kost veel (leuke) tijd.
Toch kijk ik met regelmaat op dit forum en geef ik zo af en toe commentaar.
Als ik anderen kan helpen en de tijd er voor vrij kan maken zal ik dat zeker doen.
Misschien zullen anderen zeggen; we zien wel regelmatig wat van jou op sociale media, klopt, maar dat zijn in het algemeen onbenullige plaatjes met de telefoon gemaakt.
Ik ben het totaal oneens met Ron; fotografie is zeker niet ingestort, maar de aandacht voor de mooie plaatjes verbleekt wat. Maar de sociaal geëngageerde fotografie staat vol op in de belangstelling. Daarnaast blijft de mens een onuitputtelijk onderwerp. Durf ook eens onscherp te fotograferen. Probeer anders te zijn met je beelden....
Voor Johan een 10 en een griffel.
Cire


« Laatst bewerkt op: 9 november 2016, 13:54:54 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #22 Gepost op: 9 november 2016, 12:37:04 »
... Hoe lok je nu bezoekers naar je forum? ...

... Een mogelijkheid zou kunnen zijn om een technische F.A.Q. in een afgeschermd gedeelte te plaatsen. Wellicht meer richting een Wiki format. ...
Als ik dit zo lees dan komen er 2 dingen in mij op:

1. Met een technische FAQ die afgeschermd is krijg je misschien wat meer forumleden, maar waarschijnlijk niet meer actieve forumleden. Veel lezers dus.
2. Wat is het doel van het forum, zoveel mogelijk forumleden hebben of een tool ter beschikking stellen om met elkaar over een bepaald onderwerp te communiceren? In het eerste geval kan er beter begonnen worden met een forum voor één van de grote merken. In het tweede geval: dat hebben we nu toch al.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #21 Gepost op: 9 november 2016, 10:29:26 »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

RonHendriks

  • Gast
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #20 Gepost op: 9 november 2016, 10:26:59 »
Echt geen idee wat slack en arsana zijn. Ik Kijk hier uitsluitend op mijn tablet, een Samsung met Android. Zolang dat werkt is het prima.

Ik zie niet vlug een realisatie in een soort wikiding met veel informatie. Daarvoor moet je techneuten vinden die nog geen hobby hebben en dat zouden willen doen. Het is ook meer een taak van Pentax zelf, maar die doen dat niet. Het merk is ook wat klein zodat er nauwelijks nog een gebruikersboek van op de markt komt.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #19 Gepost op: 9 november 2016, 10:02:34 »
Mogelijk dienen wij de doelstelling(en) van het forum aan te passen.

De insteek was puur een merkgericht fotografie forum, waarbij de nadruk lag op het tonen van foto's.
Die belangstelling is dalende want zoals eerder opgemerkt zijn er zoveel meer plekken (die misschien ook makkelijker bereikbaar zijn) waar foto's kunnen worden bekeken, beoordeeld, etc.

Hoe lok je nu bezoekers naar je forum?

Als ik kijk naar het voorstel gedeelte zijn er genoeg bezoekers die gelijk met een (technische) vraag komen. Van al die ' nieuwelingen'  komen zelden of heel sporadisch postings in het fotografie gedeelte terecht. Dus minder belang in het tonen van hun foto's.

Een mogelijkheid zou kunnen zijn om een technische F.A.Q. in een afgeschermd gedeelte te plaatsen. Wellicht meer richting een Wiki format. Inhoud kan zijn van waar dient welk knopje voor tot complete tutorials of iets dergelijks. Lastig zal zijn om zo'n FAQ/wiki te gaan vullen. Veel werk voor wellicht weinig opbrengst/vreugde.

Van een aantal forummers begreep ik dat zij een een whatsapp groep, facebook groep gebruiken. Daar zit ook wel wat potentie in alleen is de acceptatie wat lastig. Niet iedereen gebruikt een smartphone (whatsapp) of heeft een facebook account.

Misschien is het een idee om community software in te zetten. Gemakkelijk bereikbaar via de browser (of zelfs via smartphone apps). Je hebt chat boxen, kunt foto's uitwisselen, etc. Met mijn projectteam gebruiken wij zelf het produkt SLACK. Maar Asana is ook een hele goede.

Just my 2 cents.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #18 Gepost op: 8 november 2016, 20:45:47 »
Wat betreft de inzet van Johan en mods voor de forum, niet meer dan respect.

Ook het andere forum heeft te maken met een activiteit daling. Maar is desalniettemin actiever qua nieuwe topics en berichten ondanks minder leden. De leden die er zijn, zijn iets actiever wat gestaafd wordt door een hoger ‘meeste online’ cijfer.

Indien haalbaar — ik heb geen idee wat er ooit gebeurd is — zou een samengaan volgens mij wel logisch zijn.
Verliefd op de K-1

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #17 Gepost op: 8 november 2016, 20:36:02 »
En ook van mij een +1 voor Johan!

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #16 Gepost op: 8 november 2016, 13:08:38 »
Ik wil deze post afsluiten met de opmerking dat ik het goed vind dat je (vvo) een oproep doet om het stokje over te gaan geven omdat je het gevoel hebt dat je niet de kwaliteit meer kunt leveren die je wilt leveren. Aan de andere kant ben ik van mening dat wij helemaal niet over jou inzet voor het forum mogen klagen. Als er iets niet goed meer functioneert dan bij je er als de kippen bij, zelfs vanaf je vakantie-adres.


Hier past een grote +1
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #15 Gepost op: 8 november 2016, 09:07:08 »
Ik wil deze post afsluiten met de opmerking dat ik het goed vind dat je (vvo) een oproep doet om het stokje over te gaan geven omdat je het gevoel hebt dat je niet de kwaliteit meer kunt leveren die je wilt leveren. Aan de andere kant ben ik van mening dat wij helemaal niet over jou inzet voor het forum mogen klagen. Als er iets niet goed meer functioneert dan bij je er als de kippen bij, zelfs vanaf je vakantie-adres.

Leuk dat je dit benoemt. Ik merk namelijk door deze discussie dat ik weer een (mini) opleving krijg en wat enthousiaster begin te worden.
Komt ook wel door mijn karakter en werk (ICT). Ben altijd met vernieuwingen bezig. Enige struikelblok is nu nog de beschikbare vrije tijd.



Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #14 Gepost op: 7 november 2016, 22:36:31 »
[...]
Het voorstel om de fotorubriek te vereenvoudigen naar een rubriek ''Commentaar'', ''Laten zien'' en ''Vreemdgangers'', zie ik niet zo zitten. Er komen best wel regelmatig suggesties/opmerkingen op foto's die ik in eerste instantie om te laten zien heb geplaatst. Dat geeft mij dan toch weer nieuwe inzichten en daar wordt ik alleen maar blij van.[...]
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten...."laten zien" gaat wat mmij betreft verder zoals de huidige fotohoek (mss is de naam wat misleidend). "Commentaar" is bedoeld om dieper commentaar te geven dan gebruikelijk is in de fotohoek. Maar twee rubrieken "Pentax" en "vreemdgangers" kan ook..... :)

Offline PeterN

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3512
  • Geslacht: Man
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #13 Gepost op: 7 november 2016, 22:17:42 »
Het voortbestaan van het forum staat bij mij persoonlijk niet ter discussie, ook verandering van setting vind ik niet echt nodig. Ik voel me erg prettig bij de manier waarop het forum opgezet is. Wel is het natuurlijk jammer dat het de laatste tijd wat minder druk is (al zit ik ook niet op 50 of meer nieuwe posts per dag te wachten). Je ziet een aantal mondige forumleden wat stiller worden, maar aan de andere kant komen er ook weer nieuwe mondige forumleden bij.
Binnen het forum doe ik veel inspiratie op en ik leer steeds weer bij. De maandopdracht vind ik persoonlijk een erg leuke uitdaging waardoor ik regelmatig uit mijn comfertzone wordt gehaald. Wel erg jammer van het lage aantal inzendingen en stemmers van de laatste tijd (helemaal voor de hoeveelheid energie die Kees SC er in steekt).

Het voorstel om de fotorubriek te vereenvoudigen naar een rubriek ''Commentaar'', ''Laten zien'' en ''Vreemdgangers'', zie ik niet zo zitten. Er komen best wel regelmatig suggesties/opmerkingen op foto's die ik in eerste instantie om te laten zien heb geplaatst. Dat geeft mij dan toch weer nieuwe inzichten en daar wordt ik alleen maar blij van.

Ik wil deze post afsluiten met de opmerking dat ik het goed vind dat je (vvo) een oproep doet om het stokje over te gaan geven omdat je het gevoel hebt dat je niet de kwaliteit meer kunt leveren die je wilt leveren. Aan de andere kant ben ik van mening dat wij helemaal niet over jou inzet voor het forum mogen klagen. Als er iets niet goed meer functioneert dan bij je er als de kippen bij, zelfs vanaf je vakantie-adres.

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #12 Gepost op: 7 november 2016, 20:20:55 »
De vraag is logisch, ook mij viel het beperkt aantal posts op, het antwoord kent wat kanten.


Ja graag, want er zijn veel mensen met veel kennis en creativiteit, die hier hun werk nog willen delen.
Nee hoeft niet, want er is al een zuster forum, en zonder het starten van een discussie zou samenvoegen verstandelijk verstandig klinken....
Misschien wel, omdat de sfeer toch anders is dan op het zusterforum, kan ik zelf niet echt beoordelen.
Misschien niet, als je de krachten bundelt, kun je wel weer vooruit voor de komende jaartjes.


Het geheel wegend ben ik blij met deze plek, ook al schiet mijn foto werk er bij in, maar dat is een algemene golfbeweging.
De vraag is dan of de inspanningen van de mods nog wel opwegen tegen het beperkte gebruik.
Ik zie me er zelf nu geen tijd in steken, maar ben dankbaar voor het werk wat gedaan wordt.
Zolang het kan, zal ik door de week heen, even een bezoekje brengen om te zien wat er (nog) leeft....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #11 Gepost op: 7 november 2016, 19:59:27 »
Om nogal minimalistisch te reageren: "'t giet zoaals 't giet". En dat heeft niks met neerslag te maken ...
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2016, 18:57:41 »
Het is goed dat deze discussie nu eens vanuit het mod-team wordt gevoerd. Eerdere pogingen van diverse leden om vernieuwingen voor te stellen zijn gestrand en ik denk dat die ideeën nog best actueel zijn....Aan de andere kant, ook zonder die veranderingen bestaat het forum nog steeds. Wel jammer dat er toen wel leden zijn weggelopen.

Ik ben nog steeds blij met het bestaan van dit forum, juist ook vanwege de uitjes die worden georganiseerd.
Het is wel een feit dat de meeste fora het moeilijk hebben tegenover flickr, facebook, instagram, 50px etc maar ook ik vind dat geen vervanging voor een forum want op een forum kun je veel meer kwijt over een foto en ook met het geven van commentaar...dat is op de soc.media toch minder gebruikelijk.
Succesvolle Nederlandse fotofora zijn er eigenlijk niet meer......dit forum, het zusterforum, lightcatch, duchtphotozone, ze leiden allemaal onder "verminderde" activiteit. Het fotoforum op tweakers is nog wel redelijk actief, evenals de merkfora van Nikon en Canon.

Dat "fotografie" is ingestort geloof ik niet zo...ik denk dat er nog heel veel en actief gefotografeerd wordt.....overal waar je komt zie je fotograferende mensen; of dat nu met mobieltje, compactcamera, systeemcamera of spiegelreflex is, maakt niet zo veel uit. Al is de kans dat een foto die gemaakt is met een mobieltje op een forum komt, wel een stuk kleiner.
De verkoop van camera's etc is wellicht wel ingestort.

Enfin, voor dit forum is het misschien wel een optie om wat de doen aan de vele fotorubrieken. Die zijn in het leven groepen toen er nog veel foto's gepost werden op het het forum en je post snel verdwenen was van de eerste pagina. Nu is het wat dat betreft een heel stuk rustiger en mogen wat mij betreft terug gebracht worden tot twee (of drie): "laten zien", "commentaar" en "vreemdgangers". In de eerste rubriek kun je je foto's plaatsen zoals je dat nu al deed in de fotohoek...gewoon wat je wil laten zien, series etc. In de tweede rubriek plaats je een foto waar je echte commentaar op wilt hebben. Dit vraagt er wel om dat je dan ook op foto's van anderen commentaar geeft. Mharda heeft hier wel voorstellen over gedaan. Een ander idee is om toch wel wat meer delen van het forum af te schermen van openbaarheid...wellicht maakt dat dat er wat meer geplaatst wordt in het algemene deel.

Voor wat betreft de fotowedstrijd...die was geloof ik bedoeld om meer traffic en deelname te genereren op het forum; dat is niet gelukt. Ik zag wel deelnemers die mee deden aan de wedstrijd maar verder niet actief werden op het forum en niet andersom.

Zover voor nu.....

RonHendriks

  • Gast
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #9 Gepost op: 7 november 2016, 17:14:29 »
Ik denk dat er enkele zaken spelen.

- Fotografie als hobby is in een dip. Minder mensen gaan actief op stap om iets moois te maken. Minder mensen kopen ook een camera.
- Het probleem van digitale fotografie, we hebben alle kiekjes inmiddels wel eens gezien.
- Pentax heeft de afgelopen jaren flink ingeleverd op marktaandeel. Ook nu met de K-1 verkoopt Pentax minder camera's dan voorgaande jaren.
- Social media hebben veel functies van forums over genomen. Er zijn groepen specifiek voor Pentax, maar ook voor specifieke soorten fotografie.

Er zijn twee fora voor Pentax en dat is nu eenmaal wat veel.

De discussie over activiteit op het forum is er al vaker geweest. Een bijdrage van mij op zo'n topic van maart 2015.
Tsja een lastige want heel veel verschillende redenen waarom dit forum minder activiteit vertoond.

- van sommige leden zie ik wel eens foto's, hier, op een ander forum, op facebook en nog eens op Flickr.  Dan heb ik ze wel gezien en als ik ze hier als laatste zie verwacht dan geen reactie meer van mij.
- het andere Nederlandse pentaxforum daalt ook in trafic. Dat is ook Door een verschuiving van activiteiten naar socialmedia.  Daar is nog geen eind aan.
- de foto wereld staat ook op zijn kop. Fotografie veranderd. De camera verkoop aan hobbyisten gaat omlaag omdat een I Phone goed genoeg is. Professionals verdienen geen brood meer omdat er geen geld meer voor is en de concurrentie moordend. Dat brengt minder verkeer deze kant op.
- het gaa t ook niet goed met Pentax internationaal. Het marktaandeel van Pentax is marginaal geworden. Buiten Japan een marktaandeel van Nog maar 1 % en dat merk je uiteindelijk ook in de interesse voor het merk.

Ik ben zelf ook niet meer zo melden van zaken. Ik was laatst in het programma van Wilfried de Jong over fotografie en totaal vergeten hier te vermelden.

http://www.vpro.nl/speel.VPWON_1236154.html

in het blokje dat begint bij 21 minuten.

Ik vind een opschorting van de ledenlijst een prima zaak. Ik zou een jaar aanhouden of zo. Echter we gaan ook de kant op dat er wat weinig markt eniet interesse is voor twee fora over ons kleine merk.

Het is nu niet veel anders dan toen. Alleen is fotografie in zijn geheel iets meer ingestort.
« Laatst bewerkt op: 7 november 2016, 17:42:37 door RonHendriks »

Offline Jan-61

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1263
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2016, 15:27:26 »
Wat ik aan dit forum een groot pluspunt vind, is dat er regelmatig meets worden georganiseerd. Op zusterforum is daar duidelijk minder animo voor. Daar krijg je wel meer respons als je een foto plaatst dan hier. Misschien komt dat door dat daar minder rubrieken zijn.

Zelf op beide fora wel minder actief dan voorheen, maar dat geldt denk ik voor meer mensen.

Verder (gezien mijn ontwerpersachtergrond) vind ik het zusterforum er wel net wat frisser uitzien dan dit forum, maar ja, mijn mening.

Als de twee fora konden samenvloeien, zou ik dat prima vinden (niet dat ik nu weer een discussie over al dan niet oud zeer wil aanzwengelen, hoor).

Het bestaan van een besloten gedeelte als op zusterforum vind ik ook niet slecht.




Jan.
« Laatst bewerkt op: 7 november 2016, 15:31:20 door Jan-61 »
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5923
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2016, 14:17:49 »
Ik vind het een prettig forum, ik kijk bijna dagelijks wel of er nieuwe of interessante zaken gepost zijn. Zelf post ik momenteel weinig, maar dat gaat soms met vlagen. Dus voor mij houden zo.

Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2016, 12:02:32 »
Ik vind dit een prettig forum waar ik veel inspiratie opdoe. Dat het iets minder "druk" is de laatste tijd deert mij niet zo, ik fotografeer ook wel eens een paar weken niks maar lees zelfs dan toch zeker 3, 4 keer in de week de nieuwe posts.
Voor mij geldt eigenlijk precies hetzelfde. Ik leer bij (ook de technische postings hebben mijn belangstelling) en doe inspiratie op.  :)
Minder druk deert me ook helemaal niet. Ik zit werkelijk niet te wachten op 50 postings per dag of zo.
Het 'voortbestaan' staat bij mij dus niet in discussie. Wel vind ik het jammer dat de foto-opdracht kennelijk een soort 'dood paard' geworden is.
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2016, 11:44:55 »
Ik wilde gelijk namens mijzelf een reactie plaatsen ...maar werk ging voor :)

Ik vertoef op dit forum omdat ik ooit K10D gebruiker ben geweest. Naar volle tevredenheid. Vanuit mijn ICT ervaring had ik destijds aangeboden om het bestaande forum te vernieuwen en te verbeteren.
Dat vond ik heel leuk om te doen en nog steeds. Echter blijft het nu, gezien de beschikbare vrije tijd, bij het technisch bijhouden van het forum. Enige vernieuwing of iets dergelijks gaat mij niet meer lukken.

Dat laatste vind ik jammer want het forum is denk ik wel aan iets fris toe. Binnen de mod groep en een enkele meedenkend forumlid wel wat ideetjes geopperd. Maar het blijft daarbij hangen. Vandaar deze topic :)

We zoeken dus ook een verfrissende techneut met tijd OVER die het leuk vindt om de zaak draaiende te houden en wellicht ook vernieuwingen (mochten deze nodig zijn) door te voeren.

Groet,


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline abakker

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1235
Re: Openen discussie voortbestaan Pentaxforum
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2016, 10:54:08 »
Via het forum kan je ideeën opdoen, vragen oplossen en kritiek ontvangen en geven op ingezonden foto's; dit alles meestal in een prettige sfeer.
Persoonlijk vind ik het jammer, als je enkele foto's instuurt die wel bekeken worden, maar geen enkele reactie uitlokken; waarschijnlijk stuurde ik zelf te veel macrofoto's in waardoor het te saai werd; na een paar dagen haalde ik ze er dan maar weer af. Zelf heb ik ook moeite om een goede reactie op ingezonden foto's te geven.
De laatste 2 gekozen "maandelijkse foto opdrachten" (herhaling en echte liefde) pakten niet erg goed uit qua aantal inzendingen, waardoor de website natuurlijk ook minder bekeken wordt.

Groeten, Arno