Auteur Topic: Model in zwart wit  (gelezen 1926 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Model in zwart wit
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2007, 16:12:11 »
Citaat
Wauw en dat voor een begin? Knap gedaan. Toch wil ik je een tip meegeven. Moet er gelijk bijvertellen dat het een tip is voor gevorderden maar je bent de tip waard.
Kijk eens naar de ogen in foto 1 het rechter oog is een ietsje scherper dan het linker. kijk ook eens naar de haren ter hoogte van de ogen, rechts scherp en links minder. Voor ik verder ga een beetje theorie. Stel je stelt scherp op een bepaald punt (hier rechter oog) dan licht het scherpe gebied (meestal DOF genaamd van Depth of field) 1/3 voor dat punt en 2/3 na dat punt.  En dat zie je ook terug op je foto. Een beetje schipperen met je DOf en je had beide punten scherp gehad.

Laats had ik een prachtlink waar dat allemaal mooi was uitgelegd ga kijken of ik die nog kan vinden.

Guido

Dat zijn wijze woorden Guido!
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Model in zwart wit
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2007, 16:12:11 »

Ruud

  • Gast
Re: Model in zwart wit
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2007, 09:42:11 »
Bedankt Guido. Schroom alsjeblieft niet om tips te blijven geven. We doen wel of we dat niet nodig hebben (nou ja, ik dan) maar we letten wel op.

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Model in zwart wit
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2007, 21:29:56 »
Je kan natuurlijk ook om je model roteren zodat beide ogen parallel zijn aan je sensor/filmvlak. Of een kleiner diafragma nemen.

Aan je aan en uit knop zit een hendeltje als je dat naar rechts trekt sluit zich het diafragma. Je beel is dan donkerder maar je ziet optisch wat scherp is en wat niet.




« Laatst bewerkt op: 18 december 2007, 21:30:37 door Guido_Franssens »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Model in zwart wit
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2007, 21:23:59 »
Citaat
[...]
Stel je stelt scherp op een bepaald punt (hier rechter oog) dan licht het scherpe gebied (meestal DOF genaamd van Depth of field) 1/3 voor dat punt en 2/3 na dat punt.  En dat zie je ook terug op je foto. Een beetje schipperen met je DOf en je had beide punten scherp gehad.
[...]
Guido

Hé, da's een goede tip. Ik stel probeer altijd scherp te stellen op een van de ogen. Kan dus in een aantal gevallen beter zijn om het scherptepunt net naast het oog te hebben (binnen het scherpte-gebied).

greetz

greetz

Guido_Franssens

  • Gast
Re: Model in zwart wit
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2007, 21:18:42 »
Wauw en dat voor een begin? Knap gedaan. Toch wil ik je een tip meegeven. Moet er gelijk bijvertellen dat het een tip is voor gevorderden maar je bent de tip waard.
Kijk eens naar de ogen in foto 1 het rechter oog is een ietsje scherper dan het linker. kijk ook eens naar de haren ter hoogte van de ogen, rechts scherp en links minder. Voor ik verder ga een beetje theorie. Stel je stelt scherp op een bepaald punt (hier rechter oog) dan licht het scherpe gebied (meestal DOF genaamd van Depth of field) 1/3 voor dat punt en 2/3 na dat punt.  En dat zie je ook terug op je foto. Een beetje schipperen met je DOf en je had beide punten scherp gehad.

Laats had ik een prachtlink waar dat allemaal mooi was uitgelegd ga kijken of ik die nog kan vinden.

Guido

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8269
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Model in zwart wit
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2007, 17:43:15 »
De eerste foto is top. Belichting en uitsnede zijn prima in orde. Top.

Bij de tweede foto vind ik het standpunt van de fotograaf niet super, maar gelukkig had het model een schone neus.....

De andere twee foto's zijn inderdaad wat afstandelijk. Als dat de bedoeling was, is dat prima gelukt. De belichting van zowel het model als de achtergrond, vind ik wat minder.

Leuk om nog een portretten-fotograaf te hebben op dit forum.
Ik vind het zelf ook om portretten te fotograferen (heb maar nog één model) en vind het nog wel moeilijk. Je moet op zoveel zaken te gelijk denken. En niet alleen het model maar ook de achtergrond.
Ben benieuwd naar je verder werk.
Ik heb zelf ook een portretje staan op dit subforum.

greetz

lreyns

  • Gast
Re: Model in zwart wit
« Reactie #7 Gepost op: 18 december 2007, 12:56:56 »
Laura,

Zeker de moeite waard voor een eerste poging!  [smiley=thumbsup.gif]
Ik heb me zelf éénmaal aan portret gewaagd, maar de resultaten waren beduidend minder.

Lucien
« Laatst bewerkt op: 18 december 2007, 12:57:35 door lreyns »

Ruud

  • Gast
Re: Model in zwart wit
« Reactie #6 Gepost op: 18 december 2007, 12:14:04 »
Leuk, dat je niet verscherpt had. Je had nmm de beste foto uitgezocht uit deze serie. Ik vind de kadering bij deze perfect, zeker niet te krap. Van je groepje van drie vind ik de tweede het beste. Daar is de belichting het meest sprekend. De eerste van deze serie is wel (te) krap vind ik.
Mooie serie voor een eerste keer!

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Model in zwart wit
« Reactie #5 Gepost op: 18 december 2007, 09:46:37 »
Nou, voor een eerste portretreeks, petje af!

Mij spreekt de eerste het meeste aan. Mooi model, goede blik.
In tegenstelling tot de anderen vind ik de ogen niet te scherp, zou zelfs iets scherper mogen.

Misschien wel iets te krap gekaderd.

De overige foto's missen iets aan sfeer en belichting vanaf rechts is minder waardoor gezicht niet egaal belicht wordt.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re: Model in zwart wit
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2007, 23:39:32 »
mooie foto's

vindt de close ups erg sprekend. Die andere twee missen iets, iets afstandelijks ofzo :o

groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

Offline Laura

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 364
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax - my world of view
    • laura weijzig fotografie - my world of view
Re: Model in zwart wit
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2007, 23:26:56 »
Enorm hè die ogen. Ik heb ze niet verscherpt, de foto's zelfs bijna niet bewerkt, maar bij sommige foto's sprongen ze er gewoon uit.
Hier komen er nog een paar.





« Laatst bewerkt op: 17 december 2007, 23:27:42 door milau »
Pentax K70   <>   smc Pentax DA 18-55mm F3.5-5.6 AL   <>   Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG Macro   <>   smc Pentax D FA 100mm F2.8   <>   smc Pentax DA 18-135mm F2.8 ED   <> smc Pentax-DA  50mm 1:1.8 50mm

Ruud

  • Gast
Re: Model in zwart wit
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2007, 23:03:35 »
Zeer de moeite waard.
Mijn eerste reactie was: Een mooi model, mooi weergegeven. Goede compositie/uitsnede.
Bij langer kijken vind ik de ogen erg hard er uit komen. Heb je die verscherpt o.i.d.? Of is het de natuur. Laat eens wat meer zien uit die serie!

Offline Laura

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 364
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax - my world of view
    • laura weijzig fotografie - my world of view
Model in zwart wit
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2007, 22:21:09 »
Ik heb vorige week voor het eerst een fotoshoot gedaan.
Dit was er eentje van een hele reeks.
Graag jullie mening!

Laura

Pentax K70   <>   smc Pentax DA 18-55mm F3.5-5.6 AL   <>   Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG Macro   <>   smc Pentax D FA 100mm F2.8   <>   smc Pentax DA 18-135mm F2.8 ED   <> smc Pentax-DA  50mm 1:1.8 50mm