Auteur Topic: Nog steeds aan het oefenen ;-)  (gelezen 2958 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas

  • Gast
Re: Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2007, 13:27:49 »
hahah
dat is waar

allleen jammer dat je
a: meestal niet het geld ervoor hebt om die duurdere versie te kopen
en
b: je er pas later achter komt.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #11 Gepost op: 31 augustus 2007, 13:27:49 »

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2007, 18:26:50 »
Die 110 van mij kan dat ook niet ALLEEN de k10d.

Helaas, pindakaas. Ze moeten je toch een reden geven om meer geld uit te geven?  ::)
Ik ben nog steeds op zoek ...

Thomas

  • Gast
Re: Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2007, 17:51:29 »
met de k100d
met 2 nullen

kan je in de p stand niet de iso waarde veranderen als je op ok drukt en dan gaat draaien.

of heeft iemand andere ervaringen en doe ik iets fout.

wat is het voordeel van de p stand, wat betreft de andere standen die k100 heeft.
de tav functie heb ik niet...
tv, av, wel.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2007, 06:16:26 »
Ben er net achter dat de P stand wel erg op de TAv lijkt. Ook met wieltjes diafragma en sluitertijd instellen en gebruikt ook auto ISO (als zo ingesteld). Enige verschil: P geeft alleen "toegestane" combi's, TAv kan je moedwillig onder/over belichten..
Voordeel van de P stand (net ontdekt!): als je op de OK toets drukt kan je met het voortse wieltje de ISO snel instellen!

Ik maak tegenwoordig de "party snaps" in de P stand, met grootste diafragma (=snelste sluitertijd). ISO meestal op auto, of vast op 100.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2007, 23:01:54 »
Groene knop ?  ;D

Die heb ik nog niet gebruikt. Gebruik Tv of Av en heel soms M. Helaas heb ik geen TAv. Ben er ondertussen wel achter dat dat wel erg fijn is.

Ik ben nog steeds op zoek ...

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2007, 21:47:10 »
Bste Marcedwin,

Niet getreurd over de tegenvallende resultaten!! Kijk, die Canon van jou is óók een prima camera. Dus ga er maar van uit dat deze ook uitstekende foto's maakt. Zelf bezit ik nog een Canon Powershot, geweldig apparaat. Maar.... op het moment dat je hogere eisen gaat stellen aan met name de bewerking van de foto's, aan aanpassingen aan bijzondere omstandigheden, blijft jouw Pentax toch de betere camera! En dan nog iets. De Ixus is bedoeld voor de doorsnee snelle (maar ook goede) tussendoor foto's. Zo'n camera moet je koesteren, paraat houden en nooit aan de wilgen hangen.

Scherpe foto's maken is een kunst. Scherpte ontstaat door een gebrek aan welke trilling dan ook. Uit de hand lukt dat alleen maar met snelle sluitertijden. Maar nog beter is het om een statief te gebruiken of een monopod. Dan nog geeft het indrukken van de ontspanknop én het bewegen van de spiegel trilling. Beide zijn te voorkomen (afstandsbediening en/of het fixeren van de spiegel), maar waar blijft dan nog de mogelijkheid om snel een "familiekiekje" te nemen. Ik zou eens de "groene stand" laten voor wat die is en me beperken tot de stand Tv en vooral snelle sluitertijden kiezen. Ik zou wel mijn iso-waarde mogelijk wat opschroeven. En dan nog iets: dit is nu één van de reden waar ik voor de K10 heb gekozen: de stand TAv: hier kan je goochelen met sluitertijd en diafragma, terwijl de isowaarde voor je wordt geregeld. Echt super vind ik deze stand!


Groet en succes, en..... blijven schieten!!!!


Wytze

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2007, 19:58:44 »
Dank allen voor de reacties. Daar kan ik verder mee.

Wel is foto 2 gemaakt met de IXUS55. Even als voorbeeldje. Wat mij irriteert is dat ik met die pentax (kitlens) schijnbaar geen scherpe/heldere foto's kan maken en zo'n IXUS (binnen nog wel) gewoon een knalplaat geeft. Scherp, mooie kleuren enzo. Dat die onder de familiekiekjes valt begrijp ik. Maar ging dus om die andere zaken.

Misschien moet ik nog wat instellingen wijzigen op die K110 om die beelden mooier te krijgen.
Ik ben nog steeds op zoek ...

lreyns

  • Gast
Re: Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2007, 19:35:48 »
Graag wil ik ook mijn mening geven over de beide foto's.

Foto 1:
Mooie beeld opbouw, wat Wytze ook al opmerkte het is prima dat de horizon bij dergelijke foto's uit het midden ligt, dat heb je dus mooi gedaan. Verder komt de zeilboot het beeld invaren, weinig ruimte aan de achterzijde. Top!!
Foto heeft het in zich een prachtfoto te worden.
Een paar opmerkingen.... Zeilboot vaart ook gelijk het beeld weer uit, geef de boot aan de voorzijde iets meer ruimte. Foto komt wat "grauwig" over, probeer de boot wat op te lichten en de lucht wat donkerder te maken. Toppie wordt het dan.  :)

Foto 2: Dit soort foto's zijn altijd mooi, wat wil je..... heel normaal als je je kinderen fotografeert. Zonder negatief te willen zijn vallen deze foto's onder de "familiekiekjes". De foto geeft prima weer wat er die dag is gebeurd.
Bij een portretfoto zorg je voor een rustige achtergrond zonder storende elementen.

Maar wat het aller belangrijkste is:
Foto's blijven nemen (maken) en kijken..... heel erg veel kijken.

Groeten, Lucien
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2007, 19:37:03 door lreyns »

Offline Wytze

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1003
  • Geslacht: Man
  • PENTAXTIC
Re: Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2007, 17:31:39 »
Beste Marcedwin,

Nou, moet je eens kijken, wat een fraaie plaatjes!!! Op je verlanglijst staat dan nog wel steeds "talent" maar uit deze foto's mag toch in elk geval blijken dat je zéér fraaie plaatjes kunt schieten. Foto 1: goed dat de horizon hier niet in het midden zit. Dat maakt de foto spannender en legt ook een accent op de lucht. Mooi gedaan. Dat glinsteren van het water vind ik absoluut niet storend, integendeel, zelfs erg mooi! Harry heeft wel gelijk als hij zegt dat je met een polarisatiefilter hier wat aan kan doen. Met zo'n filter kan je ook de lucht dreigender maken (als je dat zou willen...).

Foto 2: Ook hier heeft Harry gelijk: de scherptediepte moet veel minder, dus gebruik een lagere diafragmawaarde. Nu word je te veel afgeleid door de achtergrond. Het staartje van deze mooie dame (dat worden over een jaar of 10 heel wat scooters voor de deur!) staat er maar gedeeltelijk op. Op zich is het niet erg om een deel van het gezicht weg te laten, maar nu heb je bijna alles in beeld behalve dat staartje, en dat is jammer. Ik zou er in dit geval voor kiezen óf alle details te vermelden, of meer van het portret weg te laten. Maar goed, ik heb gelezen dat Marleen op portretfotografiecursus gaat, dus die zal ons in de nabije toekomst wel veel gaan leren!


Groet,

Wytze

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2007, 07:04:43 »
Foto 1 vind ik mooi. Je kan ook eens proberen te stoeien met een pola filter.

Foto 2 herken ik als foto's die ik zelf ook veel maak. Door de drukke omgeving, halve mensen e.d. vind ik ze nooit echt geslaagd. Gooi je diafragma zo ver mogelijk open, dan krijg je een wazige achtergrond, maakt de foto meteen een stuk rustiger...

Vel succes met de fotocursus, is erg leuk  ;)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Nog steeds aan het oefenen ;-)
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2007, 22:59:41 »
Dagje gevaren. Nou ja paar uurtjes over de Biesbosch. Familie gedoe.
Klik voor vergroten.

Ga wel snel een fotocursus regelen. Zie bijv. dat lens kort (18mm) lucht blauw, lens lang (55mm) lucht grauw.


ISO200 | f/32 | 1/90 | 55mm | no flash

Nog een, dan met de (sorry off topic) IXUS55 op manual.


ISO50 | f/2.8 | 1/50 | 6mm | no flash
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2007, 23:04:19 door marcedwin »
Ik ben nog steeds op zoek ...