Auteur Topic: Kubus  (gelezen 625 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Kubus
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2014, 20:25:17 »
Nog een keer wat kubussen, deze keer met "het potlood" erbij. Niet HDR. Canon TS-E 24 mm f/3.5 L II, met f/9, 1/1000 sec en ISO 400.
4.
IMG_0208 by 2011*Alwin, on Flickr
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Kubus
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2014, 20:25:17 »

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Kubus
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2014, 20:07:39 »
Nog eentje, opnieuw HDR.

3.
ube houses, Rotterdam, the Netherlands by 2011*Alwin, on Flickr
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Kubus
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2014, 11:51:06 »
Arno en Casanova bedankt voor jullie reakties.

@ Arno: Leuk dat je de kleurenversie mooier vindt. Ik maak deze foto in een serie en op een gegeven moment vind ik het voor de afwisseling wel leuk om er een zwart-witte bij te maken. Regelmatig kies ik dan voor deze sepia-preset (wat joostdh waarschijnlijk een kleurzweem noemt). Om een of andere reden, die ik niet goed kan benoemen, vind ik dat een mooie preset, waarschijnlijk omdat hij nog een beetje kleur heeft en niet zo 'kaal' is als een volledige zwart-wit.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Kubus
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2014, 11:16:36 »
De laatste foto in kleur vind ik veel mooier dan in z/w.

Deze kubuswoningen sta op de plaats waar vroeger station Blaak stond.


Offline ArnoR

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 926
  • Geslacht: Man
  • What you see is not always what you get...
Re: Kubus
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2014, 10:33:48 »
Deze tweede versie spreekt me veel meer aan dan de eerste. Vooral kleur vs zw/w.
De hdr bewerking mag er ook zijn trouwens.
Soms begrijp ik de keuze voor zwart/wit niet zo goed... ??
Huidige camera's: Pentax K5II en K-01, Panasonic LX5. Glas: Pentax DAL 18-55, DA 18-135, DA 35, 40 mm XS, DA 55-300, SMC A 50mm 1,7, Sigma 10-20, Tamron 17-50 2.8 en Tamron 70-200 2,8
Mijn PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/ArnoR

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Kubus
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2014, 04:54:42 »
Nog een HDR-versie erbij geplaatst. En de foto is by-de-weg gemaakt met de Canon TS-E 24 mm f/3.5 L II lens met f/9.0. ISO 400 en sluitertijd variërend per foto. Tekst bijgevoegd bij foto 1.

2.
Cube Houses, Rotterdam, the Netherlands by 2011*Alwin, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 14 november 2014, 05:07:56 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re: Kubus
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2014, 09:11:38 »
Casanovova, Eric en Joost bedankt voor de reakties.

@ Joost, de foto is gemaakt op 11 november van dit jaar, niet in 2011. 2011 is het jaar dat ik mij herinschreef bij Flickr en heb dat daarom verwerkt in mijn signatuur.
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)

Offline joostdh

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1287
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Kubus
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2014, 09:56:13 »
Wat is dit een vertrouwde plek voor mij, zo vaak geweest toen ik in Rotterdam studeerde want mijn studentenvereniging was hier in de buurt en de tramhalte is links op de foto. Het is werkelijk niets veranderd, de woningen zijn mooi, schitterend iconisch zelfs maar daaronder in het viezig en druk met verkeer. De compositie vind ik mooi: op een goede manier symmetrisch zonder het precies te zijn, zowel horizontaal als verticaal. Persoonlijk vind ik de kleur zweem het minste van de foto en een beetje afdoen. Toch een mooie foto van een onmiskenbare plek.

Overigens zie ik (c) 2011 staan, vandaar geen foto van de Markthal :) Ik heb veel vrienden in Rotterdam en een paar weken geleden werd mijn Facebook timeline werkelijk overspoeld door foto’s van de hal. Blijkbaar heeft het een aantrekkingskracht als foto object, ook voor mensen die normaal niet hun stad fotograferen.
Verliefd op de K-1

Offline OudjesEric

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3219
  • Geslacht: Man
  • Deel en leer, elke keer
Re: Kubus
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2014, 00:59:07 »
De sfeer heeft Alwin vast zo willen treffen, maar helemaal passen vind ik hem ook niet.
Vreemd genoeg komt het voor mij meer tot zijn recht als ik mijn ogen wat dicht knijp en van een afstandje kijk....
Nog prettiger is even op de foto klikken en hem in Flickr full-screen maken, de zwarte achtergrond maakt een groot verschil.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Casanova56

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 379
Re: Kubus
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2014, 00:16:50 »
Compositie vind ik goed.
Maar foto vind ik te grauwig.

Geen foto van de Markthal hier gemaakt?


Offline Alwin

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2132
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Kubus
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2014, 23:59:41 »
Woningen.

De 38 kubuswoningen boven de Blaak nabij de Oude Haven in Rotterdam zijn gebouwd tussen 1982 en 1984, na een eerste presentatie van de plannen in 1978. Het ontwerp is een variant op de Helmondse kubuswoning. Het viaduct op één hoog heet officieel de Overblaak, maar het hele complex staat bekend als het Blaakse Bos. Het complex omvat naast de kubuswoningen ook enkele grotere kubussen, een woontoren die bekendstaat als Het Potlood en een woonflat. De naam van het complex verwijst naar de visie van de architect, waarin elke woning een boom voorstelt en het totale complex een bos. Het idee was een soort dorp in de grote stad, een veilige omgeving waarin diverse functies waren ondergebracht. Winkels, bedrijfjes, een school en speelruimte voor kinderen beneden op het verkeersvrije wandelgebied en wonen daarboven. De interactie tussen het private en openbare leven kan volgens het idee bijzonder groot zijn vanwege de schuine ramen in de huizen.

Naast als dorp in de stad was de Overblaak in stedenbouwkundig opzicht bedoeld als de primaire verbinding voor voetgangers tussen het Centrum en de Oude Haven. Deze route bleek echter in de praktijk te omslachtig waardoor voetgangers alsnog de drukke verkeersader Blaak oversteken en de door Blom beoogde levendigheid op de Overblaakpassage uitbleef. In 2009 werden de twee grote kubussen aan de zuidzijde getransformeerd tot een Stayokay hostel met 250 bedden, waardoor 25 jaar na de bouw van de kubussen de door Blom gekoesterde levendigheid in het wandelgebied alsnog verwezenlijkt is. Voor de grote kubus aan de noordzijde die al een aantal jaren leegstaat ontwikkelt men plannen voor een woongebouw met gemeenschappelijke voorzieningen, bedoeld voor kwetsbare doelgroepen. Tussen de Kubuswoningen zijn kleine winkeltjes en het Schaakstukkenmuseum te vinden.

De kubuswoningen zijn in particulier bezit en worden bewoond. Het is onbekend of het verloop afwijkt van de conventionele huizenmarkt. Vanwege de locatie boven een drukke autoweg zijn alle loofhutten uitgevoerd als gesloten kamers met kantelramen. De grotere kubussen huisvesten een amusementscentrum, kantoren en studio's. Een van de woningen, de Kijk-kubus, fungeert als een publiek museum over het leven in en inrichten van paalwoningen.

1.
Cube houses, Rotterdam, the Netherlands by 2011*Alwin, on Flickr

met vriendelijke groet, Alwin
« Laatst bewerkt op: 14 november 2014, 05:06:44 door Alwin »
Canon EOS 6D, EF 17-40mm f/4L USM, Canon EOS M-50, EF-M 15-45mm f/3.5-6.3 IS, EF-M 22mm f/2.0 STM, Pentax K20D en nog wat Pentax lenzen :)